For at du kan skabe meningsfulde online læringsoplevelser for dine medarbejdere, som hjælper virksomheden med at opnå organisationsmålene, kræver det, at du fokuserer på vigtige aktiviteter såsom at identificere kompetencegab og læringsbehov, promovere jeres læringsprogrammer eller stille det bedste læringsindhold til rådighed.
Men hvis du onboarder nye medarbejdere i jeres LMS manuelt, tilmelder medarbejdere til kurser manuelt, sender påmindelser eller tildeler certificeringer manuelt, så går en stor del af din tid med administrativt arbejde. Den gode nyhed er, at det ikke behøver at være sådan.
Spar tid, penge og besvær med automatiseringer
At automatisere jeres processer kan ses som en sammenlægning af jeres mål med jeres software for at strømline jeres arbejdsgange, og det er der tre primære fordele ved:
- I sparer tid ved at reducerer mængden af manuelt arbejde, hvilket betyder omkostningsbesparelser i sidste ende.
- Det gør det muligt at undgå gentagelsesprocesser, så du og dit team kan fokusere på andre aktiviteter.
- Menneskelige fejl udryddes, herunder almindelige uheld som tastefejl eller dobbelt indtastninger.
Når det drejer sig om læring på arbejdspladsen, er der mange processer, der kan automatiseres: lige fra kursustilmeldinger, certificeringstildelinger eller sikkerhedsadministration for forskellige grupper til deling af rapporter med teamledere eller at sende påmindelser til medarbejdere med afventende evalueringer.
Faktisk er det muligt at automatisere og strømline næsten enhver arbejdsgang, for eksempel:
Vil du vide mere?
Som Moodle Premium Partner er vi eksperter i, hvordan Moodle kan tilpasses til netop jeres situation.
Bliv kontaktet herunder for at få en uforpligtende demonstration af, hvordan Moodle kan leve op til jeres krav og ønsker.
Allokering af medarbejdere til den rette uddannelse
En global virksomhed kan med Moodle Workplace have et samlet LMS med flere lejere (eller "tenants"), som er inddelt i separate sites efter lande eller områder, så netop deres medarbejdere kan blive uddannet i områdets specifikke procedurer og lovgivning.
Når en ny medarbejder bliver ansat i virksomheden, oprettes der en ny brugerkonto til vedkommende i virksomhedens LMS. Medarbejderens nye konto indeholder profilfeltet "Region" (Område). På baggrund af dette felt allokeres medarbejderen til den rette lejer og de kurser, der er relevante for det pågældende område, så medarbejderen kan starte sin uddannelse med det samme.
Med adskillige nye medarbejdere hver måned behøver I ikke at bekymre jer om at sikre, at nye teammedlemmer får adgang til den rette uddannelse og de rette ressourcer med det samme.
Dynamiske regler: automatisering af arbejdsgange med Moodle Workplace
Automatiseringer i jeres LMS kan vedrøre alt fra simple opgaver som at allokere en ny medarbejder til den rette lejer til mere komplekse processer, som omfatter mange trin. Selvom det kan kræve noget strategisk tænkning at designe automatiseringer, gør Moodle Workplace det nemt for dig at oprette dem med nogle få klik ved hjælp af funktionen Dynamic Rules (Dynamiske regler).
Med dynamiske regler kan du definere og eksekvere centraliserede og automatiserede regler ved hjælp af en logisk tilgang med "if-this-then-that"-betingelser, hvor der udløses handlinger, når bestemte betingelser er opfyldt.
Præcis som ved enhver anden "if-this-then-that"-logik har dynamiske regler to grundlæggende elementer: Conditions (betingelser) og Actions (handlinger). Betingelser i Moodle Workplace gælder for brugerne, og de udgør de kriterier, der skal opfyldes for at udløse handlingerne. Der kan være flere betingelser, hvilket vil sige, at du kan kombinere flere af dem for at generere én eller flere handlinger.
Lad os se på et eksempel på en dynamisk regel, som vi kan kalde for "Kursus gennemført":
Betingelse: (a) "Brugeren har gennemført et kursus" OG (b) "Kurset er blevet gennemført før en bestemt dato" OG (c) "Brugeren arbejder i en bestemt afdeling".
Handlinger: "Tilmeld brugeren til følgende kursus", OG "Udsted et certifikat" OG "Tildel brugeren en kompetence".
I det forrige eksempel er alle de understregede elementer parametre, som du kan definere, når du opretter dine betingelser og handlinger.
Hvordan kan en organisation så anvende dynamiske regler i Moodle Workplace på deres uddannelse i virksomheden?
Automatisering af onboarding af medarbejdere
En mellemstor virksomhed har et generelt onboardingkursus for alle sine medarbejdere. Først når de har gennemført dette kursus, kan de fortsætte med et andet kursus, som er specifikt for deres afdeling, f.eks. salgsafdelingen. HR vil kunne automatisere onboarding af medarbejdere i salgsafdelingen med følgende dynamiske regler i Moodle Workplace:
Regel 1: Allokering til onboarding program
Betingelse: "Brugere, som ikke er allokeret til Generelt onboardingkursus"
Handlinger: "Alloker brugere til Generelt onboardingkursus
Regel 2: Indføring i salgsafdelingen
Betingelser: "Brugere, der har gennemført Generelt onboardingkursus" OG "Brugere, der er allokeret til salgsafdelingen".
Handling: "Tilmeld brugere til kurset Indføring i salgsafdelingen" OG "Send en meddelelse til brugerne, hvor de bydes velkommen til kurset"
På denne måde kan I sikre jer, at alle nye medarbejdere har gennemført det generelle onboardingkursus, før de bliver tilmeldt efterfølgende og mere specifik uddannelse.
Lige som med alle andre funktioner i Workplace kan alle de dynamiske regler, du opretter, bruges som skabeloner..