Årets diplomopgave i erhvervspædagogik
Ny viden om og til erhvervsskolerne
Dilemmaer, udfordringer og udviklingsmuligheder i erhvervsuddannelserne. Det er temaer for de projekter, du kan finde her. Her publiceres årets bedste opgaver fra Diplomuddannelse i Erhvervspædagogik (DEP) – til inspiration for alle med interesse for erhvervsskolerne.
Viden skabes af erhvervsskolernes egne medarbejdere
Projekterne er udarbejdet af erhvervsskolelærere. De har fundet væsentlige problemstillinger fra det daglige arbejde med undervisning og vejledning, og projekterne er derfor konkrete undersøgelser af det pædagogiske arbejde på skolerne.
Du kan finde projekter fra mange forskellige fag, skoler og dele af landet. Projekterne er udarbejdet som erhvervsskolelærernes afgangsprojekter i Diplomuddannelse i Erhvervspædagogik på landets professionshøjskoler.
Gennem dybtgående analyser, inspirerende løsningsforslag og illustrative praksiseksempler, bidrager erhvervsskolelærerne derfor med vigtig ny viden, som alle, der arbejder med og interesserer sig for erhvervsuddannelserne og det erhvervspædagogiske felt, kan få både glæde og gavn af.
Erhvervsskoleviden skal deles og bruges
Projekternes vigtige bidrag til viden om praksis ude på erhvervsuddannelserne skal deles og bruges. Derfor kåres Årets DEP-opgave. Og derfor får du her fri adgang til den viden, som skabes i Diplomuddannelsen i Erhvervspædagogik, så den kan bruges som inspiration for alle lærere og ledere på de danske erhvervsskoler.
Udvælgelseskriterierne
De nominerede opgaver skal afspejle mangfoldigheden i afgangsprojekterne. Det vil sige, at alle kriterier er ligestillede. Herved bliver der plads til afgangsprojekter, som ikke i deres helhed opfylder alle kriterier, men indeholder dele, der er særligt interessante for faget, uddannelsen og feltet i det hele taget.
Billeder på lærerarbejdet
Med 'billeder på lærerarbejdet' er formålet at udpege afgangsprojekter, der på forskellig vis skaber nogle illustrative billeder af lærerarbejdet på en erhvervsuddannelse. Det kan også være opgaver, der systematisk dokumenterer lærerarbejdet gennem interessant empiriproduktion.
Indsigtsfulde analyser
Med 'insigtsfulde analyser' er formålet at udpege opgaver, der ved anvendelse af teoretiske analyser undersøger en given problemtilling i forhold til eksempelvis læring, didaktik, elevforudsætninger etc.
Refleksion og udvikling
Med 'refleksion og udvikling' er formålet at udpege opgaver, der diskuterer grundlæggende udfordringer og dilemmaer i lærerarbejdet og tager kritisk stilling til disse, og/eller peger på perspektivrig og relevant fornyelse af en given undervisningspraksis.
Vindere og nominerede 2023
2. plads
Læs Lærke Markussen og Marianne Heilskovs afgangsprojekt, der er nomineret til Årets DEP 2023.
3. plads
Læs Niclas Andreasen og Simon Nielsens afgangsprojekt, der er nomineret til Årets DEP 2023.
Nomineret 2023
Læs Anette Killerups afgangsprojekt, der er nomineret til Årets DEP 2023.
Nomineret 2023
Læs Jakob Bay Hansens afgangsprojekt, der er nomineret til Årets DEP 2023.
Nomineret 2023
Læs Jesper Jensens afgangsprojekt, der er nomineret til Årets DEP 2023.
Nomineret 2023
Læs Jesper Mogensens afgangsprojekt, der er nomineret til Årets DEP 2023.
Nomineret 2023
Læs Kristin Sylvests afgangsprojekt, der er nomineret til Årets DEP 2023.
Nomineret 2023
Læs Ulf Tume og Benny Zieglers afgangsprojekt, der er nomineret til Årets DEP 2023.
Bag om årets DEP
Praxis og de professionshøjskoler, der udbyder Diplomuddannelsen i Erhvervspædagogik, er gået sammen om årligt at kåre Årets DEP-opgave. Professionshøjskolerne er VIA University College, Professionshøjskolen Absalon, Københavns Professionshøjskole, UCN Professionshøjskolen, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og UC Syd.
Nomineringsprocessen
Hvert år nominerer underviserne på Diplomuddannelserne i Erhvervspædagogik de afgangsprojekter, der i særlig grad har skilt sig ud og imponereret.
De nominerede afgangsprojekter sendes til den nationale bedømmelseskomité, der udvælger tre afgangsprojekter til at modtage 1., 2. og 3. pladsen.
Bedømmelseskomitéen består af:
- To repræsentanter udpeget af DEP-udbyderkredsen
- En repræsentant fra den erhvervspædagogiske forskning
- En underviser
- En aftagerrepræsentant fra Uddannelsesforbundet
- En repræsentant fra Danske Erhvervsskoler
Udvælgelseskomitéen er nedsat på Landsmøde for udbydere af diplomuddannelser indenfor det pædagogiske område, 10. februar 2016, Århus.
Komitéen har til opgave at udvælge de tre opgaver, der præmieres med henholdsvis 1., 2. og 3. præmien.
Præmien til vinderne er sponsoreret af Danske erhvervsskoler, Danske SOSU-skoler, Uddannelsesforbundet og Praxis.
Vindere og nominerede 2022
1. plads
Læs Irina Hilma og Louise Them-Hansens afgangsprojekt, der er nomineret til Årets DEP 2022.
2. plads
Læs Heine Riemandsgaard Jensens afgangsprojekt, der er nomineret til Årets DEP 2022.
3. plads
Læs Pernille Jensen Hyltofts afgangsprojekt, der er nomineret til Årets DEP 2022.
Nomineret
Læs Ellen Holmgaard Friis' afgangsprojekt, der er nomineret til Årets DEP 2022.
Nomineret
Læs Michael Kærbo og Thomas Klüver Bachs afgangsprojekt, der er nomineret til Årets DEP 2022.
Vindere og nominerede 20/21
1. plads
Læs Jeanie Marcussens og Lars Emil Dollerups afgangsprojekt, der vandt 1. pladsen ved uddelingen af prisen Årets DEP-opgave 20/21.
2. plads
Læs Mette Margrethe Huusoms afgangsprojekt, der vandt 2. pladsen ved uddelingen af prisen Årets DEP-opgave 20/21.
3. plads
Læs Jakob Søren Christensens afgangsprojekt, der vandt 3. pladsen ved uddelingen af prisen Årets DEP-opgave 20/21.
Nomineret
Læs Ditte-Maria Åkerlunds afgangsprojekt, der er nomineret til Årets DEP 20/21.
Nomineret
Læs Michael Gaardø Ewalds afgangsprojekt, der var nomineret til Årets DEP 20/21.
Nomineret
Læs Mette Mai Krygers afgangsprojekt, der var nomineret til Årets DEP 20/21.
Vindere og nominerede 2019
1. plads
Læs Heinz Kanstrups afgangsprojekt, der vandt 1. pladsen ved uddelingen af prisen Årets DEP-opgave.
2. plads
Læs Anne-Marie Lyster Riis' afgangsprojekt, der vandt 2. pladsen ved uddelingen af prisen Årets DEP-opgave 2019.
3. plads
Læs Anne Kyed og Peter Strandbergs afgangsprojekt, der vandt 3. pladsen ved uddelingen af prisen Årets DEP-opgave 2019.
Nomineret
Læs Bjarne Baltzersens afgangsprojekt, der er nomineret til Årets DEP 2019.
Nomineret
Læs Christina Elverdal afgangsprojekt, der er nomineret til Årets DEP 2019.
Nomineret
Læs Karolina Sikalas afgangsprojekt, der er nomineret til Årets DEP 2019.
Nomineret
Læs Rikke Avlund Larsens afgangsprojekt, der er nomineret til Årets DEP 2019.
Vindere og nominerede 2018
1. plads
Læs Sanne Dollerup Larsens afgangsprojekt der vandt 1. pladsen ved uddelingen af prisen Årets DEP-opgave 2018.
2. plads
Læs Jette Sørensens og Line Brøns afgangsprojekt der vandt 2. pladsen ved uddelingen af prisen Årets DEP-opgave 2018.
3. plads
Læs Marie Pedersens afgangsprojekt der vandt 3. pladsen ved uddelingen af prisen Årets DEP-opgave 2018.
Nomineret
Læs Bettina Rasmussens afgangsprojekt, der er nomineret til Årets DEP 2018.
Nomineret
Læs Bo Elbæk Steffensens afgangsprojekt, der er nomineret til Årets DEP 2018.
Nomineret
Læs Charlotte Juhl-Nielsens afgangsprojekt, der er nomineret til Årets DEP 2018.
Nomineret
Læs Lise Mols Madsens afgangsprojekt, der er nomineret til Årets DEP 2018.
Vindere og nominerede 2017
1. plads
Læs Helle Birkkjærs afgangsprojekt der vandt 1. pladsen ved uddelingen af prisen Årets DEP-opgave 2017.
2. plads
Læs Nina Kanstrup Kjærs afgangsprojekt der vandt 2. pladsen ved uddelingen af prisen Årets DEP-opgave 2017.
3. plads
Læs Lisbeth Danielsen afgangsprojekt der vandt 3. pladsen ved uddelingen af prisen Årets DEP-opgave 2017.
Nomineret
Læs Henrik G. Andersen og Jeppe O. Hjorths afgangsprojekt, der er nomineret til Årets DEP 2017.
Vindere og nominerede 2016
1. plads
Læs Anita Christensens afgangsprojekt der vandt 1. pladsen ved uddelingen af prisen Årets DEP-opgave 2016.
2. plads
Læs Kelvin Jensens afgangsprojekt der vandt 2. pladsen ved uddelingen af prisen Årets DEP-opgave 2016.
3. plads
Læs Marlene Falk Rask afgangsprojekt der vandt 3. pladsen ved uddelingen af prisen Årets DEP-opgave 2016.
Nomineret
Læs Line Vinterbergs afgangsprojekt, der er nomineret til Årets DEP 2016.
Nomineret
Læs Lizette Yde Frederiksens afgangsprojekt, der er nomineret til Årets DEP 2016.
Nomineret
Læs Nina Aagot Riis' afgangsprojekt, der er nomineret til Årets DEP 2016.
Vindere og nominerede 2015
1. plads
Læs Mette Bowyers afgangsprojekt der vandt 1. pladsen ved uddelingen af prisen Årets DEP-opgave 2015.
2. plads
Læs Christina Arnfred Nissens afgangsprojekt der vandt 2. pladsen ved uddelingen af prisen Årets DEP-opgave 2015.
3. plads
Læs Kim Schmidt Pedersens afgangsprojekt der vandt 3. pladsen ved uddelingen af prisen Årets DEP-opgave 2015.
Nomineret
Læs Charlotte Romlund Lach afgangsprojekt, der er nomineret til Årets DEP 2015
Nomineret
Læs Marianne Bjørnbak Brix afgangsprojekt, der er nomineret til Årets DEP 2015.