Gå til hovedindhold

En AI-revolution inden for læring: 'Klassens nørd' ændrer læringsmaterialer

Med Praxis' bogBot er læringslandskabet for praktiske erhvervsuddannelser blevet forvandlet. Victor Hocke, 23 år og tømrerlærling hos Tømrerfirmaet Mosgaard i Tisvilde, er en ivrig bruger af den bogBot, som Praxis har integreret i flere af deres lærebøger.

Victor Hocke benytter sig af Praxis' bogBot
Photo by
Victor Hocke

Vælger man en praksisorienteret uddannelse, har man ofte større interesse i at gøre frem for at læse, og Victor Hocke er ingen undtagelse. Han har fundet en perfekt makker i den nye bogBot, der kan hjælpe ham med det teoretiske og dermed give ham tid til at koncentrere sig om det praktiske arbejde. 

Forlaget Praxis’ digitale assistent, den såkaldte bogBot, er bl.a. integreret i Tømrerbogen. Den digitale assistent søger svar, afgrænset i et konkret læremiddel, og guider eleverne videre inde i lærebogens faglige univers. Dette er en gamechanger ifølge den 23-årige tømrerlærling. 

“bogBotten er ligesom klassens nørd, som er klar til at hjælpe mig med detaljerede svar. Det indbefatter alt fra instruktioner, til hvordan en bestemt vægtype skal opbygges, og henviser til, hvor jeg kan finde mere information, hvis jeg er i tvivl. Den sparer mig for at bladre gennem en hel bog for at finde svar. Nu stiller jeg bare et spørgsmål og får direkte respons på det, jeg har brug for", siger tømrerlærlingen. 

bogBotten er ligesom klassens nørd, som er klar til at hjælpe mig med detaljerede svar (...) Nu stiller jeg bare et spørgsmål og får direkte respons på det, jeg har brug for".

Victor Hocke, tømrerlærling hos Tømrerfirmaet Mosgaard i Tisvilde. 

Han ser den nye bogBot som en stærk uddannelsesmæssig hjælper, takket være dens evne til at skære ned på læsetiden, og dens hurtige og præcise søgefunktioner i den afgrænsede fagbog, i dette tilfælde Tømrerbogen. Victor fortæller, at bogBotten sparer ham tid og giver ham svar på faglige spørgsmål, og altid med referencer og links til uddybende svar i bogen. ”Det er en effektiv måde at lære på, specielt for folk som mig, der sætter pris på at bruge hænderne frem for at læse bøger”, siger han. 

Praxis' bogBot er særlig, fordi den er designet til at håndtere fagudtryk og kontekst, der snævert er knyttet til erhvervsfaglige uddannelser. Den digitale assistent trækker udelukkende på læremidlets indhold og genererer, med udgangspunkt i dette, kvalificerede svar og henvisninger til eleven. Dette adskiller sig fra mange andre chatBots, som baserer deres svar på brede, generelle søgninger, som også ligger uden for lærebogen. 

Praxis' forlagsdirektør, Morten Blichfeldt Andersen, fortæller, at forlagets ambition er at støtte elevers læringsprocesser på bedst mulig vis, og fremhæver derfor vigtigheden i, at interaktionen med nye og moderne teknologier udvikles i et sikkert og fagligt miljø. Han kan bekræfte, at eleverne har reageret meget positivt på Praxis’ teknologiske assistenter, og at de i den grad bliver anvendt på byggepladserne og på de tekniske skoler. 

Han er ikke i tvivl om, at disse teknologier er banebrydende og brugbare i fremtidens uddannelser. Dette er Morten enig i, fordi denne bogBot, hvis den bruges rigtigt, tilpasser sig og understøtter den enkelte elevs unikke behov og udfordringer på deres uddannelsesrejse.

Den unge tømrerlæring, Victor, som er hyppig bruger af Praxis’ bogBot, supplerer: ”Vælger man en praksisorienteret uddannelse, er man motiveret for at lære gennem hænderne. Det giver denne bogBot mig muligheden for”, og fortsætter: “Den svarer hurtigt på mine spørgsmål og hjælper mig med at finde metoder og konkrete løsninger, og så henviser den til yderligere hjælp i bogen, så jeg ved præcis, hvor jeg skal slå op, hvis jeg er i tvivl”

Ifølge tømrerlærlingen reducerer den digitale bogBot læsemængden markant, og fordi den søger afgrænset og målrettet i Tømrerbogen, kan han og de andre lærlinge være sikre på, at svarene bygger på den relevante faglighed, som de skal beherske. Det er en stor fordel for mange af klassekammeraterne på Hillerød Tekniske Skole, da de foretrækker praktisk erfaring frem for traditionel læsning. 

Praxis’ digitale bogBot udmærker sig særligt ved at behandle fagsprog og kontekst knyttet til det praktiske arbejde. "Vi har en pligt til ansvarligt at bringe denne teknologi ind i undervisningssektoren samt gøre dens fordele tilgængelige for alle eleverne på deres læringsrejse og motivere dem til at interagere med indholdet på nye og moderne måder. Det er nemlig et værktøj, der kan hjælpe hver enkelt elev med at overvinde udfordringer og nå deres fulde potentiale", afslutter forlagsdirektøren.

Praxis

Køb læremidler og find masterclasses mm.

Fortsæt som:

Privat For privatkunder og studerende. Du får vist priser inkl. moms. Fortsæt som privat privat
Institurion For institutioner og virksomheder. Du får vist priser ekskl. moms. Fortsæt som institution institution

Tilgå dine onlinematerialer

PraxisOnlineImage Gå til praxisOnline