Gå til hovedindhold

Elevens digitale dør til FGU

FGU Sydøstjylland, der strækker sig fra Skanderborg til Horsens og videre til Samsø, søsatte i 2020 et projekt, der skulle gøre den digitale hverdag mere simpel for alle på institutionen. De ville skabe en digital platform, som kunne gøre det gnidningsfrit at arbejde digitalt – både for lærere og elever.

header image
Illustration af
Mikkel Henssel

Resultatet er en skræddersyet FGU-­platform, der samler skolens vigtigste systemer bag én digital dør. Platformen er beriget med specialudviklede værktøjer, der gør hverdagen overskuelig for skolens elever og sætter skub i samarbejdet mellem undervisere og skolens forskellige afdelinger.

Det hele er nyt
“Vi havde jo ingenting. FGU startede i august 2019, og der var ingen systemer, der var klar. Man valgte fra Folketingets side at sige, at hvis det her skal lykkes, skal vi ud over stepperne med det samme.” Sådan lyder det fra Dennis Gravgaard, der er it-ansvarlig på FGU Sydøstjylland. Sammen med kollegaen Danica Østergaard er han dybt involveret i projektet, og selvom der har været mange bump på vejen, er han slet ikke i tvivl om, at det er lykkedes at skabe en platform, der gør hverdagen lettere.

“FGU-­lærernes primære fokus var og er eleverne. Eleverne skal have det godt og flytte sig den rigtige vej. Ellers er lærerne ikke glade. Men man havde ikke systemer til at håndtere det. Så det overload, der var på lærerne til at starte med, var helt urealistisk. Oven i det skulle vi implementere det ene system efter det andet,” siger han og uddyber, at FGU-­platformen var det 6. system i rækken af nye systemer. Nogle undervisere var så frustrerede, at de var tæt på at kaste håndklædet i ringen. Dennis Gravgaard understreger, at ledelsesopgaven skal tages alvorligt i den slags situationer.

Martin Radmer, der er faglærer i kommunikation og medier på FGU Sydøstjylland, stemmer i: “Al ny begyndelse er svær. Både for lærere og elever. Og det har været et fælles mål at få det til at fungere. Der er selvfølgelig nogle børnesygdomme, men vi har overstået det værste,” siger han.

Tryghed for elever og lærere
“Det var vigtigt, at læringskurven blev fladet ud. Vi kunne ikke gå fra 0­100,” siger Dennis Gravgaard. “Det er ikke fordi, elever eller undervisere ikke har kompetencerne og evnerne,” understreger han,” men fordi det hele var så nyt, og der var så mange ting, man skulle have styr på, at der ikke var ressourcer til mere.”

Derfor satte den lokale styregruppe samt resten af ledelsen sig for at udpege de mest basale behov, for at undervisningen kunne afvikles. De gjorde det i tæt samarbejde med underviserne, der anerkendes som de egentlige eksperter i at afdække de unges muligheder og behov.

Mikkel Henssel

Resultatet blev ugeplanen. Selvom der er kommet flere funktioner til siden, er ugeplanen fortsat det centrale omdrejningspunkt i FGU-­platformen. Den giver eleven overblik og direkte adgang til det relevante indhold hver dag. Er der beskeder om mødested, temadage eller udflugter, bor de naturligt i ugeplanen. Samtidig får lærerne et overskueligt værktøj, der gør det nemt at samarbejde om elevernes dagsplaner og tilhørende materialer fra uge til uge.

“Ugeplaner fungerer i særdeleshed godt for de af vores elever, der har ekstra meget brug for struktur,” siger Dennis Gravgaard. “Til en start havde vi lagt skemaerne ind, så eleverne kunne se dem, men vi kunne hurtigt konstatere, at der var alt for mange detaljer. Eleven bliver kun mødt med de informationer, der er relevante for den enkelte elev, på det hold eleven er tilmeldt.”

Efter ugeplaner blev portfolio-værktøjet udviklet. En funktion, Dennis Gravgaard fremhæver som en vigtig milepæl i udbygning af platformen. “En stor del af vores elever er ordblinde, og det er svært at bede en ordblind elev om at skrive, hvordan de har løst en opgave,” siger han og fortsætter: “Svaret vil ret ofte være næh, det kan jeg faktisk ikke. Men hvis man siger til dem kan du ikke lige tage din mobiltelefon og filme de der bremser, du har renset, den der statue, du har været med til at male, eller den der planche, I har lavet, og uploade det i portfolio, så får man mange flere med. Og det er der plads til i FGU-­platformen. Hvis der pludselig ikke er plads, fylder vi bare mere plads på.”

Det er en af de vigtigste forudsætninger for udviklingen af platformen; at funktionerne og udseendet er tilpasset den enkelte skole og løbende kan udvikle sig i takt med, at skolen gør det.

Sidenhen blev forløb, kalender og nyheder bygget på, et element ad gangen, så alle kunne lære de nye funktioner at kende, inden det næste blev introduceret.

Mikkel Henssel

Overblikket i hverdagen

Den vigtigste fordel for både lærere og elever er, at alt er samlet på et sted i det nye system. De skal ikke ind flere forskellige steder for at få et overblik over dagens opgaver eller de forløb, de skal i gang med. Der er endda direkte adgang til Office365 og skolens intranet helt ude på forsiden.

“Vores elever møder mange digitale værktøjer. Vores undervisere møder endnu flere digitale værktøjer. Vi vil gerne samle alle de værktøjer ét sted, så både elever og lærere har én adgang til alt det digitale,” fastslår Dennis Gravgaard.

En stor del af vores elever er ordblinde, og det er svært at bede en ordblind elev om at skrive, hvordan de har løst en opgave 

Per Jensen, vicedirektør på FGU Trekanten

Martin Radmer fortæller, at han og hans kollega starter hver morgen med i fællesskab at vise eleverne, hvordan de finder ind til deres materialer, og hvordan de kommer i gang med dagens arbejde. “Når eleverne logger ind, kan de se de forskellige forløb, som min makker og jeg har lagt ud til dem,” siger han.

Når eleverne åbner et forløb, får de et overblik over, hvad opgaven går ud på, hvornår den skal afleveres og andre relevante oplysninger. “Er der nogle delmål, lægger vi også dem ind, så de kan se, hvornår der er deadline,” uddyber Martin Radmer. Til sidst afleverer eleverne opgaven det samme sted.

Hvis lærerne undervejs i et forløb retter i opgavebeskrivelser eller deadlines, får eleverne besked med det samme. “Det gode ved systemet er, at man som lærer ved, at man har givet den samme opgave og de samme informationer til alle elever,” fortæller Radmer og fortsætter “skulle der være en elev, der er syg en morgen, kommer eleven ikke bagud. Der er ingen undskyldninger, fordi man kan gå ind på platformen og være opdateret hele tiden.”

Martin Radmer uddyber, at “eleverne får notifikationer, når der er få dage tilbage inden afleveringsfristen, og lærerne får notifikationer, når en elev har afleveret en opgave.” De påmindelser til eleverne kan lærerne selv være med til at definere. Det er bare endnu en af de funktioner, der gør platformen fleksibel og mulig at tilpasse enhver institution.

jesper

Få jeres eget digitale hus

Kontakt Jesper for at se nærmere på FGU-­platformen. Han giver en uforpligtende præsentation for din skole.

Telefon: 31 67 03 14

E­mail: jrm@praxis.dk

Praxis

Køb læremidler og find masterclasses mm.

Fortsæt som:

Privat For privatkunder og studerende. Du får vist priser inkl. moms. Fortsæt som privat privat
Institurion For institutioner og virksomheder. Du får vist priser ekskl. moms. Fortsæt som institution institution

Tilgå dine onlinematerialer

PraxisOnlineImage Gå til praxisOnline