De to titler er de første udgivelser med bogBots til EUD-området, og det er et vigtigt bidrag til de fremtidige håndværkere. Teknologien kan nemlig assistere eleverne i at forstå faglige begreber og koncepter og derved fremme deres studiekompetencer.
Praxis’ bogBot udmærker sig specifikt ved at kunne behandle fagterminologi og kontekst, som er tæt knyttet til det praktisk arbejde. bogBotten bygger alene på undervisningsmaterialets faglige viden og anvender kunstig intelligens til at give eleven det bedste svar, uanset læringsforudsætningerne, hvilket er anderledes end fx ChatGPT, som ikke kender elevens faglige område.
Stephanie Halse, uddannelseschef hos Byggeriets Uddannelser, siger: "Vores håb er, at dette værktøj vil kunne styrke alle vores elever med hurtigt at få adgang til nødvendig viden. bogBotten skal gøre det muligt for dem nemt at genfinde tidligere søgte relevante informationer samt inspirere med nysgerrige tilgange og søgninger af nye emner." Derudover pointerer hun også teknologiens evne til særligt at støtte de elever, som kæmper med læseudfordringer.
Praxis’ forlagsdirektør, Morten Blichfeldt Andersen, tilføjer: "Vi bestræber os altid på at være tæt på undervisningen og på bedste vis støtte elevens læreprocesser. Vores materialers aktualitet skal ikke bare bidrage positivt til både elever og undervisere, men også give brugeren lyst til at interagere med indholdet på nye og moderne måder." Og helt konkret har elevresponsen på de nye teknologiske assistenter været meget positiv.
"Vi ved, at eleverne allerede bruger AI, når de skal finde frem til informationer, men ved at integrere det direkte ind i undervisningsmaterialet skaber vi helt nye muligheder for eleverne til at fordybe sig og gå på opdagelse i fagligheden. AI er ikke længere et nyt fænomen, men dets potentiale er stadig stort set ubegrænset. Vi har en pligt til ansvarligt at bringe denne teknologi ind i undervisningssektoren og gøre den tilgængelig for eleverne på deres læringsrejse," understreger Morten Blichfeldt Andersen, som også fremhæver nødvendigheden i at prioritere AI i uddannelsessektoren.
Særligt for elever med læseudfordringer ser han AI være en gamechanger. Implementeres AI på den rigtige måde - som fx disse faglige bogBotter - kan teknologien understøtte personlige læringsstier, som tilpasser sig hver elevs unikke behov og udfordringer. "Denne individualiserede støtte kan hjælpe den enkelte med at overvinde barrierer og opnå deres fulde potentiale," slutter Morten Blichfeldt Andersen.
Uddannelseschef hos Byggeriets Uddannelser, Stephanie Halse, supplerer: "At introducere AI som redskab til vores murer- og tømrerlærlinge er et vigtigt skridt i at fremtidssikre deres kompetencer. Dette initiativ med en nyudviklet bogBot, integreret i Praxis' undervisningsmaterialer, er blot det første af mange tiltag, vi er nysgerrige på, for at sikre at de unge ikke bare følger med tiden, men også bliver i stand til at forme den."
Kontakt gerne forlagsdirektør Morten Blichfeldt Andersen, mba@praxis.dk eller uddannelseschef Stephanie Halse, sth@bygud.dk for yderligere oplysninger.