Gå til hovedindhold

Forfatterens stemme: fremtidens læremidler til social- og sundhedsuddannelserne

I denne artikel kan du dykke ned i fire læremiddelforfatteres erfaringer med udviklingen af et helt nyt undervisningsmateriale til social- og sundhedshjælperuddannelsen. De fortæller både om deres egen motivation for at tage opgaven på sig, og om hvorfor netop dette læremiddel kan gøre en reel forskel for lærere og elever på landets social- og sundhedsskoler.

Social- og sundhedshjælper
Illustration af
Gesamtwerk

Praxis er i fuld gang med at udvikle fremtidens læremidler til landets social- og sundhedsuddannelser, og vi har netop udgivet den første del: en samlet pakke, der indeholder alt til social- og sundhedshjælperuddannelsen. I udviklingen af bøgerne til hjælperuddannelsen har der været 20 forskellige forfattere involveret. Vi har talt med fire af dem om deres erfaringer som læremiddelforfattere, og om hvorfor det nye læremiddel er særligt godt til målgruppen.

Frem mod september 2026 udkommer løbende materiale til grundforløb 2 og social- og sundhedsassistentuddannelsen.

Et brugbart læremiddel – i undervisningen og i praksis
Alt materialet til social- og sundhedshjælperuddannelsen er samlet i én pakke, der imødekommer uddannelsens helhedsorienterede tilgang. Fagpakken indeholder 4 grundbøger, der dækker fagene på uddannelsen, 18 træningsmoduler, hvor eleverne kan træne deres teoretiske viden i eget tempo, og 35 praksisnære forløb, der knytter teorien til den hverdag, eleverne møder efter uddannelsen. Vi kalder det LÆS, TRÆN og ANVEND.

Luk
Carsten Fog Hansen

Underviser på Diakonissestiftelsens SOSU-skole på Frederiksberg.

Har været med til at skrive Perspektiv: Social- og sundhedshjælperens rolle.

Selvom man måske tænker, at man ikke kan skrive, mener Carsten Fog Hansen, at man allerede er godt på vej, hvis man er vant til at undervise. ”Som læremiddelforfatter gør jeg det samme, som når jeg underviser. Vi har en viden, og vi har nogle elever, og vi skal facilitere den viden, så eleverne kan tilegne sig den,” siger han.

Carsten Fog Hansen

Den måde at strukturere materialet går hånd i hånd med virkeligheden i undervisningslokalet, mener Tess Nissen, der til daglig underviser på social- og sundhedsskolen i Viborg. ”Tankegangen med LÆS, TRÆN og ANVEND kan jeg genkende i den måde, jeg i forvejen underviser på – eleverne læser, afprøver og træner, og så reflekterer de. Så materialet matcher det, jeg gør,” fortæller hun. 

Materialet imødekommer også mange underviseres ønske om mere simulation i undervisningen. Der er nemlig udviklet en række simulationsforløb, som er tilpasset de faglige mål. ”Som underviser ser jeg stor værdi i, at eleverne kan få endnu mere simulation i undervisningen, men det kan være omfattende selv at skulle udvikle det. Læringen i simulation skal serveres på en spændende måde, som hjælper eleverne med at koble teori og praksis. Derfor mener jeg, at gode simulationsforløb kan højne kvaliteten i undervisningen,” understreger Tess Nissen.

Luk
Tess Nissen

Underviser på Social- og sundhedsskolen i Viborg.

Har været med til at skrive Perspektiv: Personlig hjælp, omsorg og pleje.

Som læremiddelforfatter skal man, ifølge Tess Nissen, være villig til at lægge noget energi i arbejdet. ”Jeg vil anbefale andre, der har lyst til at udfordre sig selv og holde sig opdaterede, at gøre det. Jeg har også anbefalet det til andre, jeg kender,” fortæller hun.

Ud over at hjælpe læreren på vej med planlægning af undervisning til alle elever på uddannelsen tilgodeser læremidlet også den gruppe af elever, der har faglige udfordringer. Anita Arslan, tidligere underviser og nuværende projektleder på SOSU H, fortæller, at det nye læremiddel er vigtigt, fordi det favner hele målgruppen. En anden fordel ved materialet er den tydelige kobling mellem teori og praksis.

Luk
Julie Floor Johannesen

Underviser på SOSU H.

Har været med til at skrive Perspektiv: Mødet med borgeren.

Julie Floor Johannesen er både ny som underviser og som forfatter, og hun vil anbefale andre nybegyndere at gøre det samme. ”Jeg kan kun anbefale at skrive med her, hvis man har nogen som helst interesse i at skrive og lave nye læremidler. Specielt når man er nyuddannet og grøn på området,” understreger hun.

  

 

Hvordan kan vi gøre det her endnu mere tilgængeligt for dem, som ikke er så læsevante, uden at vi går på kompromis med fagligheden?

Carsten Fog Hansen, underviser på Diakonissestiftelsens SOSU-skole, Frederiksberg

”At lære en teori, men først stå i praksis 2-3 måneder senere, er svært for eleverne. Derfor synes jeg, det er vigtigt, at de har nogle læremidler, der sætter dem i gang med at reflektere og giver dem nogle billeder i hovedet af, hvordan tingene ser ud. Det er vigtigt, at de kommer i gang med den refleksionsproces, inden de skal møde borgerne,” siger Anita Arslan.

Hendes håb er, at eleverne med det nye materiale kan lytte til en podcast eller se en kort film, så de kan blive opdateret hurtigere. ”Jeg har lavet en podcast om omsorg, så det er mine refleksioner om, hvorfor omsorg er vigtigt, og hvordan omsorg er i en professionel sammenhæng. Det er et ekstra lag ovenpå teksten. Når de er ude i oplæring, kan de nemt hive det frem. Jeg håber, det giver eleverne en masse aha-oplevelser, og at de bliver vant til at navigere i læremidlerne, så de kan bruge dem, når de står i forskellige situationer,” forklarer hun.

Luk
Anita Arslan

Projektleder på SOSU H.

Har været med til at skrive Perspektiv: Personlig hjælp, omsorg og pleje.

Til andre, der overvejer at blive læremiddelforfattere, siger Anita: ”Spring ud i det. Især hvis du er underviser, er det mere eller mindre det, du laver i forvejen. Du skal ikke være bekymret for skriftligheden, for det er derfor, der findes redaktører.”

Anita Arslan
 

Det er netop et af de gennemgående greb i læremidlet: For at nedbringe læsemængden indeholder materialet en lang række podcasts, videoer og infografikker, der hjælper eleverne med at forstå og få genopfrisket det faglige indhold – både i forberedelsen, i undervisningen og i oplæringen.

Dette er et eksempel på en video fra materialet. Den kommer fra grundbogen Mødet med borgeren og fungerer som introduktionsfilm til kapitlet "Samarbejde med kolleger".

Det digitale læremiddel baner vejen for en reduceret læsemængde
”Hvordan kan vi gøre det her endnu mere tilgængeligt for dem, som ikke er så læsevante, uden at vi går på kompromis med fagligheden?”

Det spørgsmål har Carsten Fog Hansen stillet sig selv i udviklingen af materialet. Han er til daglig underviser på Diakonissestiftelsens SOSU-skole på Frederiksberg, og så er han, ligesom de fleste andre vi har talt med til denne artikel, en garvet læremiddelforfatter. Noget af det, han finder særligt spændende i arbejdet som forfatter til dette materiale, er samspillet mellem de klassiske tekster, han skriver som forfatter, og så det digitale. ”Det, synes jeg, var interessant, fordi vi har med en målgruppe at gøre, for hvem læsning kan være en udfordring,” siger han og understreger, at ”fokus i denne udgivelse har været at beholde den høje faglighed, men gøre den mindre læsetung.”

Også Tess Nissen mener, at den reducerede læsemængde er en stor fordel ved materialet. Hun understreger, at det, der står i materialet, er det absolut nødvendige. Alt det overflødige indhold er skåret væk. ”Det er ‘need to know’, der er i fokus i materialet. Der er så meget ‘nice to know’, vi altid kan supplere med. Læsemængden er ikke så stor, så de ved, at det, der står, er det, de faktisk skal kunne,” siger hun. Det gør det mere overskueligt for alle elever at lære og forstå pensum.

På alle dele af uddannelsen ser Tess Nissen mange elever, der har behov for at lære på en anden måde end ved at læse. ”Vi har mange elever med svær ordblindhed, og vi har mange elever, som lærer på forskellige måder, fx ved at kigge på en illustration eller se en video. Vi har også en stor del af eleverne, som er flersprogede, og det er en fordel, hvis de kan se en video eller få teksten læst op i stedet,” siger hun.

Gesamtwerk

 

Også Julie Floor Johannesen, underviser på SOSU H, understreger vigtigheden af at skære ned på teksterne. ”Vi har en stor forventning til, hvor meget eleverne skal vide, og jo mere de skal vide, jo sværere bliver det at overføre den viden, fordi teorierne og modellerne hurtigt bliver abstrakte,” siger hun og forklarer, at læremidlet tilbyder et mere visuelt, interaktivt og spændende læringsrum, som møder eleverne, hvor de er. ”Eleverne kan dermed forhåbentlig finde mere tryghed i det teoretiske, som nogle af dem måske ikke har haft før. Det kan give dem lyst til at dykke mere ned i det, fordi det er en anden og ny måde at gøre det på,” forklarer hun.

Selvom elevernes læring selvsagt har været hovedfokus i udviklingen af materialet, har det også været en vigtig opgave at tænke lærernes praksis ind. Carsten Fog Hansen understreger fordelen i, at han til daglig arbejder som lærer. ”I processer som denne har jeg både mig selv og mine kollegaer i baghovedet. Jeg kender deres reaktioner på det digitale, og jeg ved, hvad der skal til, for at de begynder at bruge det. Så jeg har trukket på mine erfaringer,” siger han og fortsætter: ”Det skal ikke være for avanceret, og det skal være så “plug and play” som muligt. Mange undervisere har rimelig travlt, og hvis de oplever, at et materiale ser spændende ud, men er for avanceret, står de af. Hvis det derimod er tilgængeligt, oplever jeg, at mange er glade for at bruge digitale læremidler. De skal ikke føle, at man skal være it-ekspert for at kunne bruge det.”

Det er en pointe, som Tess Nissen kan nikke genkendende til. Hun mener, at hvis et læremiddel ser for avanceret ud, kommer underviserne ikke til at bruge det. ”Vi skal gerne lave nogle læremidler, som faktisk bliver brugt derude,” understreger hun.

 At der er en åbenhed om, at det ikke er farligt at lære på sit eget sprog først, inden man omsætter det til dansk, er ret banebrydende

Anita Arslan, Projektleder på SOSU H

bogBotten tilbyder differentiering til en broget elevgruppe
Alle fire forfattere fremhæver, at der er mange flersprogede elever på social- og sundhedsuddannelserne, og de har ofte det til fælles, at de har svært ved at læse (danske) tekster.

”Vi har mange flersprogede elever, som har svært ved at læse, men som ikke har noget problem med at lære, så hvis det præsenteres på andre måder end det teksttunge, kan de sagtens være med,” siger Carsten Fog Hansen, men gør det samtidig klart, at teksten ikke skal helt ud: ”Jeg har jo selv skrevet rigtig meget af det, men man skal finde måder at understøtte læsningen,” forklarer han.

Luk
Bliv klogere på bogBotten

Læs denne artikel om tømrerlærlingen Victor Hockes erfaringer med bogBotten i Tømrerbogen.

 

En af måderne dette læremiddel understøtter læsningen – og læringen i det hele taget – er gennem bøgernes integrerede bogBot. Den er tiltænkt som en hjælp til alle elever, men særligt de flersprogede kan få gavn af funktionen. bogBotten kan nemlig tage imod spørgsmål og give feedback på elevens modersmål eller foretrukne sprog. bogBotten fungerer som en digital assistent, der udelukkende giver svar baseret på indholdet i den pågældende bog. Den søger i læremidlets indhold og genererer kvalificerede svar og specifikke henvisninger til eleven.

”Mange af de flersprogede elever er vant til at bruge redskaber, der hjælper dem med sproglig udvikling, så det er min erfaring, at de vil bruge et redskab som bogBotten,” siger Carsten Fog Hansen om den nye funktion. Han vurderer, at det ud over hjælpen til at forstå bogens indhold også kan være med til at fastholde elevernes fokus, fordi de ikke behøver at forlade bogen for at få hjælp. ”Der sker noget med vores fokus, når vi skal skifte fra det ene til det andet hele tiden. Hvis du skal slå et ord op, samtidig med du er i gang med noget andet, hvor er fokus så?” spørger han retorisk.

Også Julie Floor Johannesen kan se klare fordele ved at integrere kunstig intelligens direkte i bogen. ”Der sidder mange elever, der har svært ved at læse eller har haft dårlige oplevelser med andre uddannelser og derfor ikke tør spørge. Så at have en ekstra tryghed i en AI, der kan hjælpe eleven, er jo nærmest uvurderligt. Ikke kun for tosprogede, men for alle der kan have svært ved at forstå noget i undervisningen,” siger hun.

Anita Arslan erklærer sig enig i, at når læring er målet, er vejen derhen mindre vigtig. ”Vi ved, at når eleverne kan få lov til at forstå tingene på deres eget modersmål, gør det en stor forskel ift. deres indlæring. At der er en åbenhed om, at det ikke er farligt at lære på sit eget sprog først, inden man omsætter det til dansk, er ret banebrydende,” mener hun.

Anita Arslan fortæller, at hun selv tidligere var meget skeptisk over for brug af kunstig intelligens. I arbejdet med bogen har hun haft mulighed for at afprøve funktionen i sit eget skrivearbejde, og det har hjulpet hende meget i processen. ”Jeg synes ikke, det har været så stor en opgave, som det har været for mig før (at være forfatter, red.). Jeg har også brugt en chatbot, som vi blev introduceret til. Jeg har været meget imod det før i tiden, men jeg har brugt en del tid på at lære den at kende, og da jeg så kom i gang med at bruge den og fik lov at fodre den, blev den en hjælp for mig,” forklarer hun.

Gesamtwerk

En givende proces
Det er ikke kun bogBottens hjælp, der har lettet skriveopgaven for Anita Arslan. Også de forskellige formater har gjort processen mere overskuelig. ”Jeg er selv sådan en, der taber tråden, når jeg har læst de første fem sætninger. Så at få lov til at udvikle noget til alle dele af en målgruppe, jeg kender rigtig godt, var spændende,” siger hun.

Julie Floor Johannesen, som er nyuddannet og den eneste i flokken, der ikke har skrevet læremidler før, er også begejstret for at have spillet en rolle i udviklingen af fremtidens læremidler til social- og sundhedsuddannelserne. ”Det har været enormt berigende at få lov til at bruge den praksisviden og den teoretiske viden, jeg har. Jeg har også talt meget med mine elever og medundervisere om, hvad de søger. Jeg mener, at læremidler skabes bedst ved at inkludere alle dem, der ved noget,” fastslår forfatterholdets debutant.

Julie Floor Johannesen sætter pris på at bruge sin faglige viden til at gøre en konkret forskel for eleverne, og det, hun finder mest interessant ved arbejdet som læremidddelforfatter – og underviser – er at omsætte teorien til noget konkret, eleverne forstår. ”Jeg kan godt lide at tage den abstrakte teori og putte den ned over noget meget praksisnært. Det er vigtigt, når vi skal lave noget, der er kort, forståeligt og brugbart. Jeg har en stor tiltro til mine elever, og selvom noget kan være abstrakt, er det også nødvendigt at have en teoretisk forståelse. Jeg håber, at eleverne finder en tryghed i teorien. Jeg er selv en teorinørd, og jeg vil gerne skabe noget, mine elever er trygge ved at dykke ned i,” siger hun.

For Tess Nissen er motivationen som læremiddelforfatter todelt: hun bruger både forfattergerningen til at udvikle sin egen faglighed og til at give eleverne det bedst mulige afsæt for læring. ”Jeg søger generelt faglige udfordringer og faglig sparring. Jeg elsker at være underviser, men det her med at fordybe mig og blive opdateret på, hvad der er det bedste materiale for vores elever, synes jeg er spændende,” siger hun.

Alle forfatterne er enige i, at arbejdet med at udvikle læremidler er vigtigt, både for at hjælpe deres underviserkollegaer med at skabe de bedste rammer for undervisningen og for at hjælpe eleverne godt på vej ud i praksis.

”Eleverne skal ud i en hverdag, hvor de både skal agere psykolog, kok, terapeut, mentor, rengøringsassistent osv., og dette materiale er en fantastisk måde at viderebringe den teori, der er nødvendig for at løse den opgave, de bliver stillet,” afslutter Julie Floor Johannesen.

Praxis

Køb læremidler og find masterclasses mm.

Fortsæt som:

Privat For privatkunder og studerende. Du får vist priser inkl. moms. Fortsæt som privat privat
Institurion For institutioner og virksomheder. Du får vist priser ekskl. moms. Fortsæt som institution institution

Tilgå dine onlinematerialer

PraxisOnlineImage Gå til praxisOnline