Gå til hovedindhold

Kernen er kulturen

Er ledelsesopgaven den samme på et stort som på et lille gymnasium? Møder man de samme udfordringer, når man er chef for 40 lærere, som når der er over 150? Og hvor meget fylder eleverne egentlig i hverdagen for den øverste ledelse på to vidt forskellige gymnasier? RELEVANS stiller skarpt på hverdagen for ledere på Silkeborg og Lemvig Gymnasium.

Christina Trolle Bojesen og Tina Riis Mikkelsen
Foto af
Andreas Munk Staugaard

Hvert år i maj har rektor Tina Riis Mikkelsen en af de arbejdsdage, der er noget ganske særligt. ”Det er da en ret vild følelse, når jeg stiller mig midt på gulvet i arenaen, kigger ud på over 2500 mennesker og byder velkommen til lanciers for 3. g’erne,” siger rektoren på Silkeborg Gymnasium.

Luk
Tina Riis Mikkelsen, rektor på Silkeborg Gymnasium
Andreas Munk Staugaard

 

For der er brug for rigtig meget plads til en af skoleårets traditionsrige begivenheder på Silkeborg Gymnasium, der med cirka 1500 elever er landets største. 

Så når de kommende studenter danser for deres familier, sker det det samme sted, som byens bedste håndboldhold spiller kampe. Og her er der altså stadig kun plads til fire familiemedlemmer pr. student. 

”Det er egentlig ikke så vigtigt for mig, at vi er landets største gymnasium. Men jeg synes, det er utroligt spændende og givende, at være leder for et gymnasium med masser af liv og mange elever og lærere,” fastslår Tina Riis Mikkelsen på sit kontor på Silkeborg Gymnasium. 

Det er en hyggelig dag, og det slutter altid med, at pedellerne kommer ud og griller pølser. 

Christina Trolle Bojesen, vicerektor på Lemvig Gymnasium 

Pedellerne griller pølser
Turen går 120 kilometer videre mod nordvest, Lemvig Gymnasium og vicerektor Christina Trolle Bojesens kontor. Her svarer hun noget anderledes end sin kollega i Silkeborg, når man spørger til, hvad der er et af skoleårets højdepunkter for hende.

Luk
Christina Trolle Bojesen, vicerektor på Lemvig Gymnasium
Andreas Munk Staugaard

”En af fordelene ved, at vi ikke har så mange elever, er, at det er meget let at gøre noget med en hel årgang. Det gør vi blandt andet med 1. g’erne, når vi i starten af skoleåret tager dem alle sammen med på udflugt til Bovbjerg Fyr,” siger Christina Trolle Bojesen. 

Ved fyret på kanten af Vesterhavet sydvest for Lemvig bruger lærere, de nye elever og vicerektoren en dag på aktiviteter, der styrker fællesskabet – midt i den imponerende natur. 

”Det gør, at jeg som leder meget hurtigt får et indtryk af de nye elever, og det betyder meget for mig. Det er en hyggelig dag, og det slutter altid med, at pedellerne kommer ud og griller pølser,” siger Christina Trolle Bojesen.

 

Andreas Munk Staugaard

 

1500 elever – så er man langt fra den daglige drift
Den tætte relation til eleverne er en af grundene til, at Christina Trolle Bojesen sætter stor pris på at arbejde på et mindre gymnasium. 

”Vi kender vores elever godt, i mange tilfælde kender vi også deres søskende fra tidligere årgange, og mange lærere kender måske også deres forældre, fordi de selv bor her i byen,” siger Christina Trolle Bojesen. 

Gymnasiets størrelse betyder også, at vicerektoren blandt andet står for at finde løsninger, hvis der skal laves skemaændringer, ligesom hun også en enkelt gang har taget en tjans som fast vikar for en klasse, da der manglede en underviser i en længere periode. 

Sådan er det ikke for Tina Riis Mikkelsen. Hendes opgaver som rektor for landets største gymnasium handler meget lidt om konkret opgaveløsning i den daglige drift. 

”I den sammenhæng er det min vigtigste opgave, at jeg griber de bolde, der er, og hurtigt sender bolden videre til den person, der er den rette til at løse opgaven. Hvis jeg selv begynder at jonglere med alle mulige bolde i hverdagen, taber jeg dem,” siger Tina Riis Mikkelsen. 

Kulturen skal skabes – og sikres
Rektoren fra Silkeborg understreger også, at hun ganske enkelt ikke har mulighed for at skabe en nær relation til gymnasiets elever, når der er så mange. 

”Hvis du spørger mig, om jeg kender Mikkel og Mille nede i 2.B, så må jeg sige nej – det gør jeg ikke. Udover til fællessamlinger og andre arrangementer er det kun i mødet med elevrådet, jeg har direkte kontakt med eleverne,” fastslår Tina Riis Mikkelsen. 

Til gengæld ser hun det som en af sine vigtigste opgaver at være leder i arbejdet med skolens kultur – en kultur, der sikrer, at alle elever har mulighed for at få den bedst mulige tid i gymnasiet – såvel fagligt som socialt. 

”Jeg vil være leder for et gymnasium, hvor alle unge kan arbejde med fag og studieretninger, som passer til lige netop dem. Der skal både være et højt fagligt niveau og et trygt miljø – selv om der er mange elever. Som øverste leder skal jeg sikre, at alle ansatte arbejder for at fremme den kultur. Det er på mange måder kernen i mit arbejde,” siger hun. 

Hun har svært ved at forestille sig, at hun kunne være leder på et mindre gymnasium. 

”Jeg synes blandt andet, det er fantastisk, at de enkelte faggrupper blandt lærerne er så store. Det giver virkelig mulighed for at lave nogle spændende udviklingsprojekter, hvis du for eksempel har en gruppe på over 30 matematiklærere – og det har vi altså her,” siger Tina Riis Mikkelsen. Hun er samlet set leder for omkring 180 ansatte. 

Fokus er fællesskabet
På Lemvig Gymnasium er det samlede antal medarbejdere cirka 50, og det har klart en betydning for den relation, Christina Trolle Bojesen har til de ansatte, hun leder. 

”Sammenlignet med andre uddannelsesinstitutioner er vi en lille arbejdsplads. Det betyder, at de ansatte kender hinanden godt. Vi har ret godt styr på fødselsdage, eller hvornår der er en, der har et barn, der skal konfirmeres. Jeg er da også, sammen med en kollega, ansvarlig for de ansattes gavekasse,” siger Christina Trolle Bojesen. 

Og det er blandt andet de nære relationer blandt ledelse, lærere og elever, hun nævner, når hun skal sætte ord på, hvad det er for en kultur, hun forsøger at fremme som leder. En kultur, der skal sikre et stærkt – og lokalt forankret – fællesskab. 

”Vi er på mange måder klar til at gå rigtig langt for vores elever for at sikre, at det er hos os, de går i skole. For vi er den eneste ungdomsuddannelse i byen, og falder de ikke til her, skal de til en helt anden by og uddanne sig. På den måde har Lemvig Gymnasium en meget stor betydning for byen og lokalområdet,” fastslår Christina Trolle Bojesen. 

“Det er en hyggelig dag, og det slutter altid med, at pedellerne kommer ud og griller pølser. 

Christina Trolle Bojesen, vicerektor på Lemvig Gymnasium 

De sværeste dage på jobbet
Gymnasiets betydning i Lemvig bliver blandt andet tydeligt i tider, hvor både befolkningstallet i lokalområdet og årgangene bliver mindre. Det mærker man i høj grad på gymnasiet, hvor elevtallet har været faldende.

Konsekvensen af dette er den del af jobbet, som Christina Trolle Bojesen synes, er noget af det sværeste. 

”De gange, vi har skullet opsige medarbejdere, fordi vi får færre elever, har været virkelig svære. Særligt fordi vi jo kender hinanden så godt. Det er nogle af de værste dage på jobbet,” fastslår hun og fortsætter: ”Der må man virkelig sige til sig selv, at man som leder har et ansvar, der gør, at man af og til skal træffe svære beslutninger – og at det ikke kan være anderledes.” 

I Silkeborg understreger Tina Riis Mikkelsen, at hun som leder står med det overordnede ansvar for økonomien – og at man som leder både skal kunne hyre og fyre, selv om det er en svær del af jobbet. 

For Tina Riis Mikkelsen er der en opgave, hun beskriver som den absolut sværeste ved jobbet: 

”Vi har en størrelse, der gør, at vi desværre oplever, at elever mister livet på grund af ulykker eller sygdom. Når det sker, er det min opgave som rektor at samle både lærere og elever og give en meget tung besked – og det er de dage, hvor det er sværest,” siger hun. 

Fra lærerliv til ledelse
Rektoren fra Silkeborg kender sit gymnasium rigtig godt – for hun har arbejdet der siden 1995 – først som lærer, fra 2013 som vicerektor, og fra 2021 som rektor. 

Selv fandt hun hurtigt ud af, at hendes faglige interesse i høj grad kredsede om det mere strategiske arbejde med uddannelse – og muligheden for at arbejde med de brikker, der danner grundlag for god uddannelse på mere overordnet plan. 

Men hun kender fortsat hver en krog af det store gymnasium i Silkeborg og er både begejstret og tydeligt stolt, når hun viser rundt på gymnasiet. Det er blandt andet inddelt i bestemte sektioner, der passer til hver studieretning. 

”Jeg synes simpelthen, det er fantastisk at stå i spidsen for et gymnasium, hvor alle, om så de interesserer sig for sprog, musik, samfundsforhold eller science, har de bedste muligheder for at tage en ungdomsuddannelse,” siger Tina Riis Mikkelsen. 

Også Christina Trolle Bojesen har flere års erfaring som lærer på det gymnasium, hun nu er med til at lede. Hun fik smag for arbejdet med ledelse gennem forskellige projekter, da hun var lærer. Hun var i gang med at tage en master i ledelse, da jobbet som vicerektor blev ledigt – et job, hun søgte og fik. 

Når hun viser rundt på Lemvig Gymnasium, lægger hun blandt andet vægt på, hvor vigtigt det er, at elever og lærere oplever et fællesskab, selv om de måske er tilknyttet forskellige af skolens ungdomsuddannelser. 

”Hos os kan man også gå på HHX og EUD/EUX, og kommunens 10. klasses-center ligger her også. Alle skal føle, de er del af det fællesskab, som er vores gymnasium. Det synes jeg i høj grad, elever og ansatte støtter op om,” siger Christina Trolle Bojesen, imens hun står i gymnasiets hjerte – et fællesrum, hvor eleverne spiser frokost, mødes til samlinger, og hvor der blandt andet var bordfodbold-turnering for noget tid siden. 

”Her kan vi være alle sammen, og det her sted er rammen om mange af årets højdepunkter,” siger Christina Trolle Bojesen. 

De store begivenheder er fantastiske, men en stor del af min arbejdsglæde er knyttet op på at skabe de bedste rammer for den daglige undervisning. 

Tina Riis Mikkelsen, rektor på Silkeborg Gymnasium 

Der skal uddannes – og dannes
Tina Riis Mikkelsen kan blandt andet også nævne en musikfestival i starten af skoleåret, og så selvfølgelig afslutningen på det hele, dimissionen, hvis hun skal sætte ord på andre af skoleårets markante begivenheder på Silkeborg Gymnasium. 

Men det er ikke nødvendigvis de store dage, der fylder, hvis man spørger hende om det bedste ved jobbet som rektor for landets største gymnasium. 

”Det at arbejde med uddannelse og dannelse af unge er det bedste ved mit job. De store begivenheder er fantastiske, men en stor del af min arbejdsglæde er knyttet op på at skabe de bedste rammer for den daglige undervisning, for elevernes trivsel og deres faglige udvikling her på gymnasiet,” siger Tina Riis Mikkelsen.

På Lemvig Gymnasium er Christina Trolle Bojesen enig: 
”Det bedste ved mit job er simpelthen, at jeg hver eneste dag arbejder for at give unge mennesker den bedste uddannelse. Og at jeg ser, hvordan de udvikler sig, fra de kommer ind ad døren på første skoledag, til de får deres eksamensbevis,” slutter Christina Trolle Bojesen.

Praxis

Køb læremidler og find masterclasses mm.

Fortsæt som:

Privat For privatkunder og studerende. Du får vist priser inkl. moms. Fortsæt som privat privat
Institurion For institutioner og virksomheder. Du får vist priser ekskl. moms. Fortsæt som institution institution

Tilgå dine onlinematerialer

PraxisOnlineImage Gå til praxisOnline