Bogen Cli-fi – Writing for Change henvender sig til engelskundervisningen i gymnasiet, og materialet giver eleverne mulighed for at arbejde med fx klimadigte, film, blogindlæg, protestsange, tv-reklamer samt brevskrivning.
Cli-fi - Writing for Change behandler et aktuelt og alvorligt emne, hvor eleverne er aktive og reflekterende samtidig med, at de bliver introduceret til en ny, spændende genre: klimaskrivning (Climate Writing). Ved selv at blive kreative klimaskribenter får eleverne netop mulighed for at forestille sig alternative klimafremtider og bryde ud af klimaangstens blindgyde.
”Det er første gang, vi iPraxisdeltager i BELMA’s grundige evalueringsproces, hvor 70 udgivelser fra 31 forlag i 20 forskellige lande vurderes, så det at vinde guld gør os naturligvis megastolte,” siger Morten Blichfeldt Andersen, forlagsdirektør hos Praxis og fortsætter: ”Da vi for cirka tre år siden for alvor satte gang i vores gymnasieprojekt i Lindhardt og Ringhof Uddannelse, var netop denne udgivelse en af de første, vi antog. Vi så et potentiale i en dygtig og idérig forfatter, som kunne bidrage med noget helt nyt til engelskundervisningen. På det tidspunkt havde vi overhovedet ikke turde håbe på, at dette materiale skulle kåres som Europas bedste. Det er virkelig stort for os.”
BELMA-juryen havde mange pæne ting at sige om, hvorfor Cli-fi vandt guld under årets prisuddeling. Vi har fremhævet nogle af kommentarerne herunder:
- Although it deals with a serious topic, and it does not take it lightly, the overall message of the material is positive, focusing on what can be done, enabling and empowering students with the idea that they can also contribute to the fight against human driven climate change.
- The material provides the learners with a wide choice of digital language learning resources: exercises and tasks as well as assessment activities using a wide variety of text types, ranging from poems to fiction or nonfiction articles, video films, or even games like the “Climate Blame Game”.
- The webbook is easy-to-navigate and well-designed, with eye-catching, engaging illustrations and video material and lots of user-friendly details (filtering for various content, read-out-loud function, notes, dictionary function, etc.).
- The resources for the teacher are not overwhelming and they are built into the material seamlessly.
Fra digital til printet bog
Cli-fi- Writing for Change er født som en digital webBog, som blandt andet bruger AI til at læse udgivelsens kernetekster op. Derudover bliver udgivelsen også den første, som udkommer på print gennem vores nye ”webBog til print-motor”.