Gå til hovedindhold
Privat
Institution
Hjem
Main navigation
  • Køb materialer
      • Gymnasiale uddannelser
      • STX
      • HF
      • HHX
      • HTX
      • EUX
      • Se alle
      • Erhvervsuddannelser
      • Grundforløb
      • Hovedforløb
      • Se begge
      • Forberedende grunduddannelse
      • FGU
      • Fagpakker til FGU
      • Voksenuddannelser
      • Sprogcentre
      • AMU
      • AVU
      • FVU
      • Se alle
      • Fagpakker til gymnasiet
      • Fagpakker
        Se nærmere på fagpakken til dit fag

        Med fagpakker fra Praxis får du alt til dit fag samlet ét sted: både bøger, undervisningsforløb og træningsmoduler. 

  • Bliv inspireret
      • Læs, lyt og se
      • Dyk ned i alt det gode indhold

        Her kan du fordybe dig i artikler, lytte til spændende podcasts eller se inspirerende Masterclasses og webinarer om aktuelle emner og nye udgivelser.

      • Magasiner
      • RELEVANS #1
      • RELEVANS #2
      • RELEVANS #3
      • RELEVANS #4
      • RELEVANS #5
      • RELEVANS #6
      • RELEVANS leder
      • RELEVANS leder #2
      • Praxisnær
      • Projekter
      • TrivselsLUP #1
      • TrivselsLUP #2
      • Diplomopgaver i erhvervspædagogik
  • Mød os
      • Forlaget
      • Om Praxis
      • Medarbejdere
      • Bestyrelse
      • Kontakt en af salgskonsulenterne
      • Signe, Mie, Helle
        Har du brug for hjælp til at komme i gang med dine materialer fra Praxis?

        Du kan altid booke et møde med Signe, Mie eller Helle, så hjælper de dig godt igang.

      • Vil du være forfatter?
      • Vil du være forfatter?
        Har du en idé til et nyt materiale?

        Hos Praxis søger vi løbende nye forfattere, og du er altid velkommen til at kontakte en af vores redaktører, hvis du har lyst til at være med på holdet. 

  • Få hjælp
      • Kundeservice og teknisk support
      • Kontakt os
      • Support og driftstatus
      • Spørgsmål og svar
      • Gå til praxisOnline
      • Leder du efter dine digitale læremidler?

        Klik her for at gå til praxisOnline, hvor du finder alle dine digitale adgange – både eBog+, webBøger, træningsmoduler og forløb. 

      • Moxis
      • moxis
        Din Moodle-partner

        Praxis' Moodle-løsning hedder nu moxis. Læs meget mere om dine muligheder her.

Right Menu
  • Søg
  • Log ind
Se kurv
Der er ingen resultater

Resultater på bøger ()

Resultater på andre sider ()

Se alle resultater
  • Hjem
  • /
  • Videregående
  • /
  • Pædagogisk litteratur
  • /
  • Profession Lærer
  • /
  • Profession: Lærer - Pædagogik
Profession: Lærer - Pædagogik

Profession: Lærer - Pædagogik

Erik B Yde
Hans Chr. Ralking
Thomas Tylén
eBog+ Flere varianter
Fra
269,00 kr.
336,25 kr.
Institutionslicens, tidsubegrænset lærer
Log ind som institution for at købe dette produkt.

Når du køber en tidsubegrænset lærerlicens, modtager du en aktiveringskode.
Unilogin
269,00 kr.
336,25 kr.
Institutionslicens, tidsubegrænset elev
Log ind som institution for at købe dette produkt.

Når du køber en tidsubegrænset elevlicens, modtager du en aktiveringskode.
Unilogin
269,00 kr.
336,25 kr.
Privatlicens, tidsubegrænset
Når du køber en tidsubegrænset privatlicens, modtager du en aktiveringskode, der kan bruges én gang. Køber du flere privatlicenser, modtager du flere aktiveringskoder, der alle kan bruges én gang.
269,00 kr.
336,25 kr.
269,00 kr.
336,25 kr.
Log på med Unilogin
  • Beskrivelse
  • Yderligere info

Profession: Lærer - pædagogik kan anvendes som grundbog såvel som håndbog og opslagsbog. Den er udviklet til undervisere inden for ungdomsuddannelserne, men kan anvendes af alle, der interesserer sig for pædagogik. Bogens vinkel er de pædagogiske overvejelser, som anskues ud fra følgende vinkler:

Undervisning og opdragelse – Pædagogiske perspektiver - nogle synsvinkler

Deltagerne – Den sociale slagside i uddannelsessøgningen

Organisering og samspil – Om uddannelsessystemers udformning og nogle konsekvenser for deltagerne

Indholdet – Hvad begrunder de enkelte fag i skolen?

Styring og planlægning – Styring og organisationsudvikling

Kommunikation – Unge i et kommunikerende samfund

Strategi – Skal skolen uddanne eller danne?

Transfer – Lære for livet

Pædagogisk-psykologiske overvejelser – Om personlighedsudvikling

Differentiering – Lighed og uddannelse

Evaluering – Evaluering i skolen og samfundet

Profession: Lærer – Forslag til Verdens frelse

Find ekstramaterialer nederst på siden.

Indhold

Bogens brug

Indledning til pædagogikken

Undervisning og opdragelse - Pædagogiske perspektiver - nogle synsvinkler

Deltagerne - Den sociale slagside i uddannelsessøgningen

Organisering og samspil - Om uddannelsessystemers udformning og nogle konsekvenser for deltagerne

Indholdet - Hvad begrunder de enkelte fag i skolen?

Styring og planlægning - Styring og organisationsudvikling

Kommunikation - De unge i et kommunikerende samfund

Strategi - Skal skolen uddanne eller danne?

Transfer - Lære for livet

Pædagogisk-psykologiske overvejelser - Om personlighedsudvikling

Differentiering - Lighed og uddannelse

Evaluering - Evalueringen i skolen og samfundet

Profession: Lærer - Forslag til verdens frelse

Stikordsregister

Forord

Bogens målgruppe, opbygning og brug

Hermed foreligger 7. udgave af Profession: Lærer, bind 3. Siden den 6. udgave udkom, er der sket meget inden for erhvervspædagogikken. Da der især inden for erhvervsuddannelserne bliver gennemført store reformer i disse år, har dette betydet, at en del afsnit i bogen har måttet revideres og/eller udvides i væsentligt omfang. De redaktionelle rettelser og ændringer er foretaget af lektor Jens Ager Hansen og lektor Torben Størner, Nationalt Center for Erhvervspædagogik, Professionshøjskolen Metropol.

Læseren:
Som forfattere har vi stadig haft for øje, hvem bogen henvender sig til. Således skønner vi, at bogen er særlig relevant for de læsere, der:
1. Er ansat som lærere på en skole/et center, der gennemfører erhvervsforberedende og kvalificerende undervisning.
2. Er lærerkandidater, lærere eller instruktører på et kursus.
3. Er interesserede i at videreudvikle den nuværende praksis.

Da forfatterne gennem mange år har beskæftiget sig med erhvervspædagogiske problemstillinger (bl.a. ved Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse), hører det med til billedet af læserne, at de især interesserer sig for undervisning af elever/kursister på tekniske skoler, handelsskoler, landbrugsskoler, AMU-Centre og/eller i social- og sundhedsuddannelserne og lignende. Det er naturligvis vores håb (og erfaring), at bogen også kan anvendes i andre kredse, hvor man interesserer sig for pædagogik. Her tænkes f.eks. på seminarier, højskoler og andre voksenpædagogiske uddannelser.

Bogen
- dens opbygning:
Denne bog indeholder lige som sine 2 forgængere tolv kapitler om væsentlige pædagogiske problemstillinger. Bagest i bogen er et indeks, som skulle gøre det muligt hurtigt at finde frem til, hvor i bogen pædagogiske begreber er defineret, omtalt, refereret mv. Som det fremgår, er det dels tanken, at bogen skal kunne bruges som grundbog, dvs. at den kan læses fra den ene ende til den anden. Dels er det tanken, at den skal kunne bruges som håndbog og opslagsbog i en studiesituation, hvor læseren har behov for hurtigt at orientere sig om et specielt emne. Netop med henblik på at gøre bogen så overskuelig som mulig er de enkelte kapitler opbygget med fire slags overskrifter: 1) en generel overskrift for hele problemkredsen, 2) en præciserende overskrift for det enkelte kapitel, 3) underafsnit til det enkelte kapitel og 4) stikord i margenen. Dette, sammen med et resumé efter hvert kapitel, skulle muliggøre et hurtigt overblik over indholdet. Det er en grundlæggende idé ved opbygningen af de tre bind, at bøgerne må vise noget om sammenhæng. Derfor behandler vi i alle tre bind samme pædagogiske problemstilling, blot på tre forskellige pædagogiske niveauer, nemlig det metodiske, det didaktiske og det mere teoretisk-pædagogiske. Dette vil vise sig ved, at den overordnede kapiteloverskrift går igen gennem alle tre bind. Samme kapitelnummer i hvert af de tre bind har derfor samme hovedoverskrift. Således er hovedoverskriften til fx kapitel 10 Differentiering. Tanken med denne struktur er, at vi har villet gøre det muligt at studere pædagogiske problemstillinger både på »langs« (den enkelte bog fra ende til anden) og på »tværs« (det samme pædagogiske problem behandlet på tre forskellige niveauer). Vi forestiller os altså, at læseren ønsker at studere et pædagogisk problem som fx differentiering. Læseren kan nu starte med kapitel 10 i bind 1 for at få de metodiske aspekter belyst. Kapitel 10 i bind 2 fortsætter med at belyse de didaktiske aspekter. I kapitel 10 i bind 3 behandles de mere teoretisk-pædagogiske aspekter. Med denne opbygning har vi søgt at skabe sammenhæng på tværs i problemstillingerne. Der burde selvfølgelig være flere kapitler i bind 2 og mange flere i bind 3, hvis problemerne i bind 1 skulle have en virkelig omfattende belysning - men vi håber og tror, at den debat, vi gerne vil sætte i gang i bind 3 (og i bind 2), vil give læseren lyst til at få endnu bredere indsigt og kundskaber. Med ovennævnte opbygning håber vi i størst mulig grad at have tilgodeset de krav, man må stille til en arbejdsbog.

- dens sprog:
Sprogligt har vi bestræbt os på at skrive et så klart og enkelt dansk som muligt. Dette betyder naturligvis ikke, at vi går uden om fagudtryk. Men det indebærer, at vi har stræbt efter at forklare og definere fagudtrykkene, første gang de forekommer i teksten. Skulle læseren derfor springe ind midt i bogen for at læse et kapitel af særlig interesse, vil han kunne støde på fagudtryk, der ikke forklares i dette kapitel. Definitioner og forklaringer vil da kunne findes via indeks. Det har ligeledes været vores hensigt at skelne mellem, hvornår vi beskriver, refererer og lignende, og hvornår vi udtrykker forfatternes egen opfattelse og mening. Når der derfor i teksten står »vi«, markerer dette, at det er forfatternes mening og holdning, der kommer til udtryk. At vi har bestræbt os på at skrive klart og letforståeligt dansk, indebærer også, at vi er gået uden om forkortelser undtagen helt gængse såsom osv., pga., o.l.

- dens opfattelse og pædagogik:
Det er forfatternes opfattelse, at undervisning kan forstås og beskrives som en problemløsningsproces. Fælles for alle undervisningssituationer er, at de indeholder »elever«, »indhold« og en »lærer«, samt at de foregår i en social og kulturel sammenhæng. Men betingelserne for undervisningen varierer meget i forskellige sammenhænge. I forbindelse med formuleringen af det pædagogiske problem må læreren foretage en fordomsfri analyse af betingelserne for undervisningen. Nogle forhold ligger fast: de præciserer udgangspunktet for og rammerne omkring de pædagogiske processer. Andre forhold kan varieres: de udgør spillerummet for lærerens pædagogiske opfindsomhed (kreativitet). Det påhviler læreren at afgøre, hvordan dette spillerum bliver bedst muligt udnyttet. Den pædagogiske problemløsning må foregå som et bevidst valg mellem forskellige muligheder. En forudsætning herfor er dels, at læreren har indsigt i de sammenhænge, i hvilke undervisningen foregår, og forståelse for, hvilke faktorer der øver indflydelse på de pædagogiske processer. Dels må han være fortrolig med forskellige måder at løse de pædagogiske problemer på.

- dens forgænger og efterfølger:
Denne bog er den sidste af en serie på tre. Alle tre bind bærer titlen: Profession: Lærer. Hvert bind angiver derefter i en undertitel, hvad der er bogens særlige problemområde. I bind 1, »Metodik«, beskæftiger vi os med metodiske problemstillinger i pædagogikken, dvs. med spørgsmålet om, hvordan man kan tilrettelægge og gennemføre sin undervisning under skiftende omstændigheder. I bind 2 er undertitlen »Didaktik«, idet det beskæftiger sig med de didaktiske aspekter af pædagogikken. Det vil hovedsageligt sige spørgsmålene om, hvad der er undervisningens/fagenes mål og indhold, hvordan de vurderes, og hvordan sammenhængen mellem dem er. I dette bind, bind 3, der har undertitlen »Pædagogik«, beskæftiger vi os med spørgsmålene om, hvorfor samfundet årligt ofrer så store beløb på undervisning og uddannelse. Det vil sige begrundelser for de enkelte fag og diskussion af skolens opgave og funktion i samfundet. Der vil således være tale om mere teoretisk-pædagogiske problemstillinger.

Århus, oktober 2009
Hans Chr. Ralking, Thomas Tylén, Erik B. Yde

08. december 2023
0
9788729014614
Jesper Andersen
Praxis Forlag
01
Pædagogisk litteratur
Videregående
Af samme forfatter
Se udgivelser
Profession: Lærer - Didaktik Profession: Lærer - Metodik
Serie

Profession Lærer

Erik B Yde
Hans Chr. Ralking
Thomas Tylén
269,00 kr.
336,25 kr.
Se mere
Se udgivelser
Profession: Lærer - Didaktik
eBog+
Profession: Lærer - Didaktik
Erik B Yde
Hans Chr. Ralking
Thomas Tylén
269,00 kr.
336,25 kr.
Se mere
Se udgivelser
Profession: Lærer - Metodik
eBog+
Profession: Lærer - Metodik
Erik B Yde
Hans Chr. Ralking
Thomas Tylén
269,00 kr.
336,25 kr.
Se mere
Titler i serien
Se udgivelser
Profession: Lærer - Didaktik
eBog+
Profession: Lærer - Didaktik
Erik B Yde
Hans Chr. Ralking
Thomas Tylén
269,00 kr.
336,25 kr.
Se mere
Se udgivelser
Profession: Lærer - Metodik
eBog+
Profession: Lærer - Metodik
Erik B Yde
Hans Chr. Ralking
Thomas Tylén
269,00 kr.
336,25 kr.
Se mere

Praxis

 

Praxis Forlag A/S
CVR 41280921

København
Vognmagergade 7, 5. sal
1120 København K

Odense
Kochsgade 31D
5000 Odense

Rødekro
Hærvejen 8
6230 Rødekro

Kontakt kundeservice

Alle hverdage kl. 10.00-15.00

+45 70 23 85 87info@praxis.dk

Kontakt teknisk support

Alle hverdage 8.00-15.00

+45 70 23 26 72support@praxis.dk 

Følg os
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin

Praxis en del af Egmont, Danmarks største mediekoncern, der har bragt historier til live i mere end 100 år. Egmont er en dansk fond, som hvert år uddeler 100 millioner kroner til børn og unge, der har det svært.

Vi hører også under et af Danmarks største og førende læringshuse, Lindhardt og Ringhof Uddannelse, sammen med Alinea, Akademisk Forlag, GoTutor, Ordblindetræning og Forstå.dk.

back to top
Subfooter menu
  • Handelsbetingelser
  • Cookiepolitik
  • Persondatapolitik
Subfooter payment options
  • MobilePay
  • Visa
  • Mastercard
  • Visa Electron
  • JCB
  • Maestro
Praxis

Køb læremidler og find masterclasses mm.

Fortsæt som:

Privat For privatkunder og studerende. Du får vist priser inkl. moms. Fortsæt som privat privat
Institurion For institutioner og virksomheder. Du får vist priser ekskl. moms. Fortsæt som institution institution
PraxisOnline

Tilgå dine onlinematerialer

PraxisOnlineImage Gå til praxisOnline