Gå til hovedindhold

Gymnasium vinker farvel til smartphones

Hvad sker der, hvis man tager elevernes faste digitale følgesvend og foretrukne hjemmesider fra dem? På Niels Brock er håbet, at resultatet vil være bedre trivsel – og de første erfaringer er gode. Men det digitale skal stadig være del af undervisningen – når det giver mening.

Anya Eskildsen, direktør for Niels Brock
Foto af
Mads Siggaard Andersen

De læser, analyserer, vurderer og kommunikerer, de cirka 50 elever, der i gang med at arbejde i grupper i Niels Brocks stemningsfulde pejsestue i hjertet af København. Elevernes laptops er slået op på flere borde – men en bestemt digital følgesvend er ikke at se – ikke en eneste elev kigger ned i en smartphone. 

Tidligere kunne man have følelsen af, at eleverne var helt væk i deres smartphones

Anya Eskildsen, direktør for Niels Brock

”Vi kunne simpelthen se, at smartphones forstyrrede undervisningen, og de havde også en negativ effekt på elevernes trivsel”, siger Anya Eskildsen, der er direktør for Niels Brock. Det er hende, der har det overordnede ansvar for, at alle elever nu afleverer deres smartphones i et skab, der bliver lukket og låst, når undervisningen begynder. Sådan har det været siden august 2023. 

Luk
Om Niels Brocks trivselsprojekt

Niels Brock har op mod 15.000 elever, studerende og kursister på flere uddannelsessteder i Hovedstaden.

Hos Niels Brock kan man blandt andet gå på forskellige handelsgymnasier, internationale studieretninger og erhvervsuddannelser. 

Reglerne for brug af digitale redskaber som laptops og smartphones er del af et omfattende trivselsprojekt for alle elever, studerende og kursister på Niels Brock. Som en del af projektet har de og Niels Brocks ansatte været til flere oplæg med eksperter om brug af teknologi 

”Tidligere kunne man have følelsen af, at eleverne var ”helt væk i deres smartphones” i undervisningen, og de første tilbagemeldinger fra både vores lærere og fra eleverne er positive. Det har både skabt bedre og mere fokuseret undervisning, og rent socialt har det også betydning for eleverne”, fastslår Anya Eskildsen. 

Godt med mange og klare regler 
Mathilde Karla Thierry Alken er en af de flere tusinde Niels Brock-elever, som nu skal overholde et helt klart digitalt regelsæt, når hun går i skole. Og det er hun glad for. 

”Tidligere var der altid enten en smartphone eller computer, der kunne forstyrre undervisningen. Det var særligt et problem, når vi skulle arbejde i grupper”, konstaterer Mathilde Karla Thierry Alken. 

Coco Alvida Baunø Partov er også elev på Niels Brock, og hendes oplevelse var den samme. ”Man kunne godt regne med, at der hele tiden var elever, som var på Snapchat, på en shoppingside, eller måske havde en streamingtjeneste åben, selv om der var undervisning. Det var bare sådan, det var. Jeg tjekkede også på min smartphone. Det var en del af hverdagen”. 

Men det er det altså ikke længere. Og det er ikke kun brugen af smartphones, det er slut med i timerne. Niels Brock har også lukket for adgangen til en lang række websider, streamingtjenester og sociale medier på institutionens netværk. 

Samtidig er der mange andre temmelig detaljerede, digitale retningslinjer for eleverne. For eksempel hvad eleverne skal gøre, hvis de venter på et vigtigt opkald. Eller om man må have et smartwatch om håndleddet – det må man gerne, men det skal sættes i flytilstand, så det ikke kan modtage notifikationer. 

Og det er vigtigt med klare regler, siger direktør Anya Eskildsen. ”Reglerne er så specifikke og detaljerede særligt for lærernes skyld. Det er jo dem, der har relationen med eleverne ude i klasserne, og hvis de regler, vi som ledelse melder ud, er uklare, kan det give problemer”.

Mads Siggaard Andersen
Imran Rashid, læge og forfatter

Vær til stede sammen med andre 
En anden regel for alle eleverne er, at computere skal være lukket ned, når undervisningen begynder. De må kun må tages frem, hvis det giver mening i forhold til undervisningen. 

 

Vi skal skabe rammerne for, at eleverne er i stand til at være til stede i et rum sammen med andre, uden at de bliver forstyrret af teknologi

Imran Rashid, læge og forfatter

Ifølge Imran Rashid er initiativer som det på Niels Brock vejen frem, hvis ikke elevernes brug af digitale redskaber skal forringe den undervisning, de får. Han er læge og forfatter og har skrevet flere bøger om vores digitale brug – og misbrug – af for eksempel smartphones. Står det til ham, skal man arbejde med begreber som struktur og kultur. Og så skal der sættes fokus på den enkelte elevs individuelle valg, hvis man vil skabe bedre undervisning uden digitale forstyrrelser. En god start på den proces er at kigge ud i trafikken. 

”I trafikken skal vi også kontrollere teknologi, når vi kører en bil fra et sted til et andet. Men der er både stærke og svage trafikanter, og der er brug for både uddannelse og strukturelle regler, man skal overholde, når man kører bil”, siger Imran Rashid – han fortsætter: 

”I trafikken er der også en kultur, som siger noget om måden, man kører på i trafikken, og der påvirkes vi af hinanden. Hvis man kører pænt og holder tilbage for hinanden, vil det få flere til at gøre det samme.” Så hvis en uddannelsesinstitution vil fjerne digitale distraktioner fra elever og klasserum, handler det altså, ifølge Imran Rashid, både om regler og om opbygningen af en stærk kultur – som påvirker alle positivt. 

”Vi skal skabe rammerne for, at eleverne er i stand til at være til stede i et rum sammen med andre, uden at de bliver forstyrret af teknologi. Det at kunne være der, når man er der, bliver en af fremtidens vigtigste kompetencer,” fastslår Imran Rashid. 

Mads Siggaard Andersen
Coco Alvida Baunø Partov og Mayhilde Karla Thierry Alken, gymnasieelever på Niels Brock

Der er fjernet et skjold 
Ifølge Coco Alvida Baunø Partov og Mathilde Karla Thierry Alken har det været svært for mange af deres klassekammerater at lægge smartphonen fra sig. Og i elevrådet, som de begge sidder i, har flere argumenteret for, at det er en rettighed, man har, at man altid kan kontaktes digitalt – også i timerne. 

 

Der er mere nærhed, man interagerer mere med andre, og man er mere social

Coco Alvida Baunø Partov , gymnasieelev på Niels Brock

”Nogen fik det vitterligt til at lyde som jordens undergang, for hvad nu hvis der er nogen, der bare skal have fat i en? Men ærligt talt tror jeg, at mange rent faktisk har fundet ud af, at man godt kan have en helt fin skoledag uden sin smartphone”, siger Mathilde Karla Thierry Alken. Coco Alvida Baunø Partov supplerer: 

”Når man lægger den digitale underholdning fra sig, åbner man sig op for sine venner og prøver på at blive underholdt sammen med dem. Alle klasser har for eksempel fået kortspil, og vi spiller rigtig meget i frikvartererne”. 

Også i gruppearbejdet i timerne kan Mathilde Karla Thierry Alken mærke, at noget er blevet anderledes. ”Tidligere kunne man godt sidde sammen med nogle klassekammerater, man ikke kendte særlig godt, og bare kigge ned i hver sin smartphone. Sådan er det ikke længere, og vi er blevet tvunget til at tale med andre end dem, vi plejer”. 

Hun er ikke i tvivl om, at det er bedre for elevernes trivsel, at de ikke hele tiden holder øje med deres smartphone. Coco Alvida Baunø Partov er enig: ”Der er mere nærhed, man interagerer mere med andre, og man er mere social, når man ikke kan gemme sig i sin smartphone. Det er, som om der er et skjold, der er blevet fjernet, og det er godt.”

Undervisningen skal stadig være digital 
Direktør Anya Eskildsen er naturligvis glad for, at mange elever på Niels Brock tilsyneladende synes, at skoledagen er blevet bedre uden digitale forstyrrelser. Men hun understreger samtidig, at undervisningen stadig skal være digital, når det er det, der giver bedst mening. Så eleverne skal stadig bruge deres laptops, og arbejder de med en opgave eller aktivitet, hvor det giver mening at bruge en smartphone, skal de gøre det. 

”Vi skader ikke fundamentet for digital læring, når vi lukker ned for den digitale støj – altså det, der distraherer. Men jeg håber, at vi kan være med til at skabe en bevægelse, hvor man bruger digitale redskaber med større omtanke i løbet af skoledagen, og at det skaber større trivsel,” siger Anya Eskildsen. 

Direktøren er nemlig ikke i tvivl om, at der er brug for forandringer. ”Jeg vil ikke sige, at der er nogen, der har svigtet, men vi ved meget mere om, hvad for eksempel sociale medier betyder for unges trivsel og selvbillede. Det vidste vi ikke, da de kom, og det er nok det, der er kernen i forhold til det her. Vi er alle blevet meget klogere.” 

Relaterede produkter

Praxis

Køb læremidler og find masterclasses mm.

Fortsæt som:

Privat For privatkunder og studerende. Du får vist priser inkl. moms. Fortsæt som privat privat
Institurion For institutioner og virksomheder. Du får vist priser ekskl. moms. Fortsæt som institution institution

Tilgå dine onlinematerialer

PraxisOnlineImage Gå til praxisOnline