Tematisk undervisning i naturgeografi med udgangspunkt i aktuelle problemstillinger.
GEOdetektiven indeholder 8 forløb bygget op omkring virkelighedsnære spørgsmål, der gør det let at inddrage øvelser, eksperimenter, ekskursioner og feltarbejde.
Undervisningsmodellen, kaldet ’GEOdetektiven’, sætter en case i centrum, hvorefter eleverne analyserer problemstillingen fra forskellige vinkler. Der opstår en naturlig rød tråd i forløbet, fordi alle elementer i arbejdet med kernestoffet bidrager til, at elevgruppen kan formulere et kvalificeret svar.
Bogens forløb tager udgangspunkt i spørgsmålene:
- Hvordan kan man overleve på stillehavsatoller?
- Er det en god ide at bygge en havn i Liseleje?
- Hvorfor skal Danmark og Grønland eje Nordpolen?
- Hvordan bliver byer bæredygtige?
- Er vulkaner gode naboer?
- Kan man leve af sten på Bornholm?
- Hvorfor er plastik blevet et globalt miljøproblem?
- Hvorfor sulter de på Afrikas Horn?
En grundig lærervejledning viser, hvordan 'GEOdetektiv'-metoden kan anvendes i tilrettelæggelse af undervisning på både C- og B-niveau, så der sikres en god progression i arbejdsformer, faglige krav og selvstændighed i arbejdsprocessen.
Share this page