Gå til hovedindhold

“Det er praksisnært pa en måde, man ikke kan google sig til”

Gymnasielærer Mads Hjardemaal bruger alt fra virtuelle virksomhedsbesøg, Løvens Hule og tidligere elever til at inddrage eksempler fra erhvervslivet i sin undervisning.

woman
Foto af
Mikkel Bendix & Mads Siggaard

"Jeg har altid sagt, at man skal være enormt aben over for sine konkurrenter. Man skal være realistisk om, at der rent faktisk er nogen, der er bedre end en selv, og så lære af dem”. Sådan fortæller Mikkel Borg Bergsøe, der er en af stifterne bag det succesfulde øl-univers Mikkeller, i en Praxis Masterclass-udsendelse til afsætning og innovation.

Det er Mads Hjardemaal, der til dagligt underviser pa Niels Brock Handelsgymnasium, der er taget pa besøg hos Mikkeller for at interviewe den succesfulde iværksætter. Emnerne spænder over vækststrategier, strategiske alliancer og om at være gået fra skolelærer uden nogle forretningsteorier i bagagen til ejer af et internationalt bryggeri.

“Med Masterclassen vil vi gerne inspirere lærerne til at tage nogle nye og anderledes vinkler op i deres undervisning. Jeg taler fx med Mikkel om, hvordan han har fået Mikkeller-brandet ind i tøj- og cykelbranchen. Det er et område, vi ikke normalt ville forbinde med et bryggeri. Så vi har spurgt ham, hvordan han er gået til det,” fortæller Mads Hjardemaal.

Det inspirerer ikke kun lærerne at hive cases fra det virkelige liv ind i undervisningen. Var det fysisk muligt, så skulle Mads Hjardemaals gymnasielever på besøg hos virksomheder som Mikkeller hver eneste dag.

“Eleverne får en langt større indsigt i stoffet ved at høre historier fra virksomhedsejere, end hvis de selv skal sidde og læse op på tingene på Google. Og vi bevæger os pludselig i nogle andre retninger end dem, vi plejer at arbejde med i klassen, fordi en virksomhed som Mikkeller ikke nødvendigvis har gjort tingene efter en klassisk Michael Porter-model,” siger han

Fra tv til praksis
Tilbage i masterclass-udsendelsen får Mads Hjardemaal også besøg af Katrine Lee Larsen, der er stifter af den bæredygtige badetøjsvirksomhed Copenhagen Cartel. Katrine Lee Larsen blev et kendt ansigt i DR-programmet “Løvens Hule”. Et program, Mads Hjardemaal ofte inddrager i sin undervisning.

Luk
Katrine Lee Larsen

Katrine Lee Larsen blev et kendt ansigt i DR-programmet “Løvens Hule” med virksomheden Copenhagen Cartel, der sælger badetøj lavet af genanvendte fiskenet

"Vi bruger meget Løvens Hule som udgangspunkt og kigger på de her forskellige pitches, som iværksætterne laver. For eleverne synes, det er interessant. Det er ikke nødvendigvis alle, der gerne vil være iværksættere, men så vil de måske gerne arbejde med noget markedsføring eller salg i fremtiden. Så taler vi om, hvad de selv ville gøre, hvis det var deres egen virksomhed,” fortæller han.

For Mads Hjardemaal er det vigtigt, at undervisningen er så praksisnær som muligt. Derfor er genkendelige cases oplagte, fordi det hjælper eleverne med at oversætte det, de sidder og læser om i bøgerne.

"Der er mange af mine elever, der bliver inspireret, når de kan mærke, at undervisningen rent faktisk giver mening i praksis. På den måde kan de tydeligt se, hvor sådan en HHX eller EUX egentlig kan bringe dem hen. Det er praksisnært på en måde, man ikke kan google sig til.

Unge rollemodeller 
Mads Hjardemaal inviterer også tidligere elever til at holde oplæg på skolen for at give de nuværende elever et indblik i, hvordan livet efter gymnasiet kan se ud. Fx har de haft besøg af tidligere elever, der arbejder for henholdsvis det amerikanske brand Eastpak og for hvidevareproducenten Gorenje.

"Det kan komme bag på eleverne, hvilke jobs der findes derude. Her får vi et førsterækkes indblik i, hvordan det kan se ud at markedsføre køleskabe på et B2B-marked eller sælge Eastpak-tasker i Danmark. Det er nogle vidt forskellige faktorer, der er på spil her, og det taler også ind i, at alting ikke behøver være en klassisk model eller stor analyse,” fortæller Mads Hjardemaal.

Ud over at give eleverne en masse variation er det også en spændende måde at være lærer på, afslutter han. “Jeg tror, det er vigtigt, at vi som lærere holder os opdateret på, hvad der sker uden for klasseværelset. Hvordan bruger man data? Sociale medier? Mange af de elementer rykker sig helt vildt hele tiden. Så jeg synes, det er lige så meget for vores egen skyld.”

Nyt iPraxisforløb

Mikkeller i en global verden

Hvordan kan Mikkeller blive endnu mere international?
I forløbet skal eleverne hjælpe virksomheden med den rigtige vækststrategi og vurdere, hvilke markeder der kan være interessante at trænge ind på. Forløbet indgår i fagpakken til afsætning sammen med Afsætning B & A.

Relaterede produkter

Praxis

Køb læremidler og find masterclasses mm.

Fortsæt som:

Privat For privatkunder og studerende. Du får vist priser inkl. moms. Fortsæt som privat privat
Institurion For institutioner og virksomheder. Du får vist priser ekskl. moms. Fortsæt som institution institution

Tilgå dine onlinematerialer

PraxisOnlineImage Gå til praxisOnline