Kunstig intelligens i undervisningen
Vi oplever i øjeblikket et stigende antal AI-teknologier, fx ChatGPT, som udfordrer vores måde at tænke undervisningen på. Det er et højaktuelt emne, og det kræver indsigt og viden at forholde sig til det.
Til årets konference får du præsenteret den nyeste viden inden for AI, og du bliver undervejs klogere på den teknologi, der hele tiden skubber til såvel uddannelsessektoren som samfundet generelt. Vi demonstrerer de nyeste teknologier i en tydelig og tæt kobling til hverdagens dilemmaer, og sammen bliver vi klogere på AI-universet.
Nikolaj Sonne inspirerer os med nuancer og perspektiver, så vi er godt rustet i debatten om teknologier, som til tider kan være svært at gennemskue – er der tale om en syntestisk eller en virkelig virkelighed?
Kom med bag om den kunstige intelligens, bliv klogere på AI-magiens styrker og svagheder og lad os diskutere, hvordan uddannelsessektoren står stærkest i den teknologiske fremtid.
Konferencen afholdes torsdag den 12. oktober, 2023 kl. 10.00-16.00 i Odense Congress Center.
Program for DDE 11.0
9.30-10.00
Ankomst og morgenkaffe
10.00-10.10
Velkomst og praktiske informationer
10.10-11.10
Sprogrobotter og anden AI i undervisningen, Nikolaj Sonne
11.10-11.25
Kaffepause
11.25-11.55
AI-Magi: Er tiden kommet for en undervisningsrevolution?, chefkonsulent Peter Bruus, CIU
11.55-12.45
Bag om den kunstige intelligens, Per Størup Lauridsen og Claus Scheuer-Larsen, Viden.AI
12.45-13.30
Frokost
13.30-14.00
Inspirations-sessioner, runde 1
14.00-14.30
Inspirations-sessioner, runde 2
AI i praksis – Inspirations-sessioner, der udforsker undervisningsverdenens potentiale
Station 1: Morten Walsted, EUC Nordvestsjælland
Station 2: Thomas Skytte og Morten Blichfeldt Andersen, Praxis
Station 3: Peter Bruus, CIU
Station 4: Per Størup Lauridsen og Claus Scheuer-Larsen, Viden.AI
14.30-14.50
AI fra elevernes perspektiv, formand Lucas Westphal, LH og formand Julie Kølskov Madsen, EEO
14.50-15.15
Kaffepause
15.15-15.55
Birgitte Vedersø, Vedersoe.co
15.55-16.00
Tak for i dag!
Oplæg
Dyk ned i de enkelte oplæg i beskrivelserne herunder, og glæd dig til en dag med kunstig intelligens på skemaet.
AI og ChatGPT - kunstig intelligenssteppebrand
Ved Nikolaj Sonne
Pludselig var den der - ChatGPT. En maskine, der består eksaminer, som vi almindelige dødelige bruger år på at forberede. Et stykke software, en kunstig intelligens, der besvarer alverdens spørgsmål og udfærdiger komplekse forretningsplaner med et par drej på et håndsving.
Det er nyt - og fascinerende og skræmmende.
Men ChatGPT (og dens mange kollegaer) er stadig langt fra mål. For skinnet bedrager, og man skal ikke kratte meget i lakken, før mønstereleven sejler rundt i løgn og latin.
Bliv klogere på kunstig intelligens, og hvad der driver disse tankeprocessorer. Oplev konkrete muligheder og faldgruber ved AI, og bliv fascineret af fortællinger fra en digital virkelighed - der lige var science fiction.
AI-Magi: Er tiden kommet for en undervisningsrevolution?
Ved Peter Bruus, chefkonsulent, CIU
Kunstig intelligens og chatbots er ved at ændre spillereglerne for undervisning.
I dette oplæg udforsker chefkonsulent Peter Bruus fra CIU, hvordan AI og chatbots kan bruges på forskellige måder. Han vil også belyse, hvordan en kritisk tilgang til teknologien er nødvendig for at sikre en god balance mellem teknologiforståelse og teknologianvendelse.
Oplægget indeholder følgende elementer:
Præsentation af eksempler fra undervisere, der anvender chatbots i deres erhvervsuddannelsespraksis, og hvordan de giver eleverne kompetencer i at bruge teknologien.
Gennemgang og analyse af argumenterne i den offentlige debat om kunstig intelligens og dens indvirkning på undervisning og læring.
Diskussion om, hvordan teknologiforståelse og beskyttelse af menneskerettigheder kan balanceres for at skabe en fremadskuende retning for undervisning, der udvikler både individer, samfund og erhverv.
Bag om kunstig intelligens
Ved Claus Scheuer-Larsen, cand.scient. og master i multimedier, Viden.AI og Per Størup Lauridsen, cand.it. i webkommunikation, Viden.AI
I løbet af meget kort tid er samtlige uddannelsesinstitutioner blevet tvunget til eller kommer til at tage stilling til nye udfordringer og muligheder, som kunstig intelligens bidrager til i undervisningen. Fra elever, der udnytter det som et overdrevet hjælpeværktøj til opgaveskrivning, til en digital assistent, der er til rådighed døgnet rundt og beriger læringsmiljøet med nye innovative muligheder. Erhvervsgymnasier inddrager i stigende grad kunstig intelligens som en integreret del af fag som programmering, fysik, matematik og kommunikation og IT. Alle fag vil uundgåeligt blive påvirket og skal tage stilling til teknologien.
Men hvad er kunstig intelligens i sin kerne, og hvordan skal vi som uddannelsesinstitutioner navigere i dens indflydelse på vores undervisningsrum?
I oplægget dykker Claus Scheuer-Larsen og Per Størup Lauridsen ned i kernen af kunstig intelligens og undersøger, hvad en sprogmodel er, og de afslører, hvorfor der ikke er noget magisk ved teknologien. Per og Claus vil samtidig undersøge både de muligheder og udfordringer, der er forbundet med kunstig intelligens, samt hvad det vil betyde for undervisningssektoren, når den kommende AI-forordning træder i kraft. Oplægget tager udgangspunkt i de to oplægsholderes artikler fra Viden.AI, erfaringer fra undervisningen og indspark fra oplæg rundt om i landet.
Kunstig intelligens, undervisning og eksamen - en giftig cocktail eller mulighed for gentænkning?
Ved Birgitte Vedersø, selvstændig rådgiver og konsulent i Vedersoe.co og formand for Ekspertgruppen om ChatGPT og eksamen
Kunstig intelligens og fremkomsten af sprogmodeller som ChatGPT sætter læreren, skolen og skoleledelsen i et stort dilemma. På den ene side repræsenterer generativ kunstig intelligens en trussel, fordi det bliver sværere at vide, om eleven selv har skrevet sine opgaver eller gennemtænkt et svar i undervisningen. På den anden side er kunstig intelligens både en stor mulighed for at nå længere, når en opgave skal løses, og et væsentligt element af moderne dannelse, hvor eleverne skal lære at tage selvstændigt og kritisk stilling til, hvad kunstig intelligens er og kan.
Hvordan håndterer vi dette dilemma i undervisningen, og hvem skal komme med svarene? Birgitte Vedersø, der er udpeget af undervisningsminister Mattias Tesfaye som formand for Ekspertgruppen om ChatGPT og eksamen, lægger i oplægget op til dialog og giver mulighed for at bringe perspektiver ind på ekspertgruppens bord, inden den til foråret skal barsle med sine anbefalinger.
AI fra elevernes perspektiv
Ved formand Lucas Westphal, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever og formand Julie Kølskov Madsen, Erhvervsskolernes ElevOrganisation
Julie og Lucas diskuterer, hvordan man kan bruge AI på en positiv måde i undervisningen, hvor elever får nye og nyttige kompetencer.
De vil også tale om, hvordan elever kan være med til at føre den nye teknologi og viden ud på virksomhederne i deres oplæringsperioder.
Bag om kunstig intelligens
Ved Claus Scheuer-Larsen, cand.scient. og master i multimedier, Viden.AI og Per Størup Lauridsen, cand.it. i webkommunikation, Viden.AI
I løbet af meget kort tid er samtlige uddannelsesinstitutioner blevet tvunget til eller kommer til at tage stilling til nye udfordringer og muligheder, som kunstig intelligens bidrager til i undervisningen. Fra elever, der udnytter det som et overdrevet hjælpeværktøj til opgaveskrivning, til en digital assistent, der er til rådighed døgnet rundt og beriger læringsmiljøet med nye innovative muligheder. Erhvervsgymnasier inddrager i stigende grad kunstig intelligens som en integreret del af fag som programmering, fysik, matematik og kommunikation og IT. Alle fag vil uundgåeligt blive påvirket og skal tage stilling til teknologien.
Men hvad er kunstig intelligens i sin kerne, og hvordan skal vi som uddannelsesinstitutioner navigere i dens indflydelse på vores undervisningsrum?
I oplægget dykker Claus Scheuer-Larsen og Per Størup Lauridsen ned i kernen af kunstig intelligens og undersøger, hvad en sprogmodel er, og de afslører, hvorfor der ikke er noget magisk ved teknologien. Per og Claus vil samtidig undersøge både de muligheder og udfordringer, der er forbundet med kunstig intelligens, samt hvad det vil betyde for undervisningssektoren, når den kommende AI-forordning træder i kraft. Oplægget tager udgangspunkt i de to oplægsholderes artikler fra Viden.AI, erfaringer fra undervisningen og indspark fra oplæg rundt om i landet.
Kunstig intelligens, undervisning og eksamen - en giftig cocktail eller mulighed for gentænkning?
Ved Birgitte Vedersø, selvstændig rådgiver og konsulent i Vedersoe.co og formand for Ekspertgruppen om ChatGPT og eksamen
Kunstig intelligens og fremkomsten af sprogmodeller som ChatGPT sætter læreren, skolen og skoleledelsen i et stort dilemma. På den ene side repræsenterer generativ kunstig intelligens en trussel, fordi det bliver sværere at vide, om eleven selv har skrevet sine opgaver eller gennemtænkt et svar i undervisningen. På den anden side er kunstig intelligens både en stor mulighed for at nå længere, når en opgave skal løses, og et væsentligt element af moderne dannelse, hvor eleverne skal lære at tage selvstændigt og kritisk stilling til, hvad kunstig intelligens er og kan.
Hvordan håndterer vi dette dilemma i undervisningen, og hvem skal komme med svarene? Birgitte Vedersø, der er udpeget af undervisningsminister Mattias Tesfaye som formand for Ekspertgruppen om ChatGPT og eksamen, lægger i oplægget op til dialog og giver mulighed for at bringe perspektiver ind på ekspertgruppens bord, inden den til foråret skal barsle med sine anbefalinger.
AI fra elevernes perspektiv
Ved formand Lucas Westphal, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever og formand Julie Kølskov Madsen, Erhvervsskolernes ElevOrganisation
Julie og Lucas diskuterer, hvordan man kan bruge AI på en positiv måde i undervisningen, hvor elever får nye og nyttige kompetencer.
De vil også tale om, hvordan elever kan være med til at føre den nye teknologi og viden ud på virksomhederne i deres oplæringsperioder.
Inspirationssessioner
Du har mulighed for at deltage i to inspirationssessionerne i løbet af konferencedagen. Læs om de fire stationer herunder, og udvælg dine favoritter!
Station 1: Morten Walsted, EUC Nordvestsjælland
AI som assistent i undervisningen
Kunstig intelligens i klasseværelset behøver ikke at være abstrakt og utilgængeligt. I denne workshop vil vi udforske, hvordan AI kan blive en virtuel assistent i undervisningen, baseret på afholderens egen praktiske erfaring. Med autentiske eksempler vil vi se, hvordan teknologien har beriget elevernes læring, gjort undervisningen mere dynamisk og frigjort tid til personlig vejledning. Deltag i en inspirerende workshop ind i en ny æra af pædagogik, hvor teknologi og tradition mødes i klasseværelset, og oplev selv, hvordan teori bliver til praksis. Medbring laptop og ChatGPT eller en anden tilsvarende AI chatbot.
Station 2: Morten Blichfeldt Andersen og Thomas Skytte, Praxis
Hvordan bringer vi AI i spil i læremidler og på platforme?
Morten og Thomas giver to konkrete eksempler på AI-løsninger fra Praxis, der er lige til at gå til. Der bliver tid til at prøve samt til en drøftelse af pro og contra. Efterfølgende kan du gå hjem og tage løsningerne i brug på din egen skole.
Station 3: Peter Bruus, CIU
Deltag i denne spændende og aktuelle session for at få indblik i, hvordan AI og chatbots kan bidrage til at revolutionere undervisningen og udviklingen af prompt-didaktik.
Lad os sammen undersøge, om dårlig undervisning endelig har mødt sin overmand i den digitale tidsalder!
Station 4: Claus Scheuer-Larsen og Per Størup Lauridsen, Viden.AI
Jack in the AI-box
Denne session er lidt af en lotteriseddel, for vi ved endnu ikke, hvad den indeholder. I øjeblikket går det hele meget stærkt, og der kommer nye teknologier hver eneste uge. Om det er Copilot 365, Google Bard, Bloom eller fortolkninger af udmeldinger fra BUVM, ved vi ikke endnu. Men Per og Claus fra Viden.AI vil tage udgangspunkt i den allernyeste viden om kunstig intelligens og undervisning.