Vilkår gældende for handel på praxis.dk
Her kan du læse om:
- Salg og levering til privatkunder
- Salg og levering til institutioner og virksomheder
- Returvarer eller reklamation
Handelsbetingelserne er opdateret den 6. oktober 2021
Generelle oplysninger
Juridisk navn: Praxis Forlag A/S
Organisationsform: Aktieselskab
CVR-nr.: 41280921
Adresse: Vognmagergade 7, 5. sal, 1120 København K
E-mailadresse: info@praxis.dk
Telefonnummer: +45 89 88 26 72
Bemærk, at der gælder forskellige betingelser, alt efter om du handler privat eller som virksomhed/institution.
Salg og levering til privatkunder
Indhold:
- Privatkunder, der betaler med Dankort og kreditkort
- Levering
- Priser
- Leveringsomkostninger
- Leveringsmetode
- Ordrer til Grønland, Færøerne og udenlandske kunder
- International delivery
Privatkunder, der betaler med Dankort og kreditkort
Du behøver ikke at oprette dig med login for at handle.
Når du handler som Dankort-/kreditkortkunde, kan du vælge at betale med følgende kort: Dankort, VISA/Dankort, VISA, VISA Electron, JCB, Maestro eller Mastercard/Eurocard.
Der tages ikke gebyr ved betaling på praxis.dk. Beløbet hæves først på dit kort, når varerne sendes fra lageret. Der kan aldrig trækkes et større beløb end det, du har godkendt ved købet.
Når du har godkendt ordren, får du automatisk sendt en ordrebekræftelse til den oplyste e-mailadresse. Ved afsendelse af varen får du automatisk en e-faktura samt en Track & Trace-mail tilsendt den oplyste e-mailadresse.
Når du handler på praxis.dk, indgås aftaler på dansk.
Hvis du ønsker at få en kopi af din ordrebekræftelse, skal du sende en mail til info@praxis.dk.
Levering
Praxis Forlag A/S tilstræber at levere bestillinger så hurtigt som muligt. Restordre fremgår af fakturaen, og der bliver foretaget en splitbetaling. Restordre leveres portofrit.
Er en vare mod forventning udsolgt, bestræber vi os på hurtigst muligt at kontakte dig. Vi forsøger selvfølgelig altid at finde en tilfredsstillende løsning for dig.
Priser
Alle priser er opgivet eksklusive moms. Priserne er dagspriser. På praxis.dk kan kunden vælge at få vist priserne inklusive moms.
Ekspeditionsgebyr
Ved betaling med kort tillægges nedenstående ekspeditionsgebyr. Alle priser er i DKK og eksklusive moms.
- Danmark: 59 kr.
- Grønland og Færøerne: 525 kr.
- EU: 365 kr.
- Resten af verden: 567 kr.
Gebyret tillægges ordren ved afsendelsen.
Leveringsmetode
Leveringsmetoden afhænger af, hvilken vare du har købt. Vi sender varer med PostNord og Rex Spedition. Ønsker du at vide, hvem der leverer din vare, er du velkommen til at kontakte os.
Fysiske materialer leveres pr. omdeling til oplyst adresse.
Adgang til digitale produkter leveres pr. mail.
Ordrer til Grønland, Færøerne og udenlandske kunder
Vi leverer også til udlandet og gør opmærksom på, at vores priser og leveringstider ændrer sig, når du bestiller til udlandet.
Kontakt forlaget for information på mail: info@praxis.dk eller tlf.: +45 89 88 26 72.
BEMÆRK! Ordrer til levering i udlandet kan ikke forudbetales med kreditkort, da priser og leveringstider ændrer sig. Ved levering uden for EU kan det nationale toldvæsen opkræve told og moms af forsendelsen. Praxis Forlag A/S er ikke ansvarlig for, om det nationale toldvæsen opkræver dette beløb eller ej. Nogle gange opkræver toldvæsenet beløbet fra transportøren, som derefter opkræver det fra dig som modtager.
Toldgebyr til Færøerne, Island og Norge
Forsendelser til Færøerne, Island og Norge vil blive pålagt et toldgebyr på 125,00 kr. pr. ordre.
International delivery
We provide international delivery. Please be aware that our prices and times of delivery will change when you order for delivery abroad.
Please contact us for further information by email at info@praxis.dk or phone at +45 89 88 26 72.
PLEASE NOTICE! Orders for delivery abroad cannot be paid in advance by credit card. For delivery outside the EU, the national customs can charge customs duty and VAT on the goods. Praxis Forlag A/S is not responsible if the national customs authorities charge this amount or not. Sometimes customs charge the amount from the carrier, who then collects it from you as the recipient.
Customs fee for the Faroe Islands, Iceland and Norway
Orders for delivery to the Faroe Islands, Iceland and Norway will be charged with a customs fee of 125,00 DKK.
Salg og levering til institutioner og virksomheder
Indhold:
- Firma- og institutionskunde med konto
- Levering
- Priser
- Fragt eller porto
- Leveringsmetode
- Ordrer til Grønland, Færøerne og udenlandske kunder
- International delivery
- Abonnementsbetingelser for digitale varer
Firma- og institutionskunde med konto
Når du har godkendt ordren, får du automatisk sendt en ordrebekræftelse til den oplyste e-mailadresse.
Når varen sendes af sted, får du automatisk en EAN-faktura eller e-faktura samt en Track & Trace-mail tilsendt den oplyste e-mailadresse.
Levering
Praxis Forlag A/S tilstræber at levere bestillinger så hurtigt som muligt. Restordre fremgår af din faktura.
Priser
Alle priser er opgivet eksklusive moms. Priserne er dagspriser. På praxis.dk kan kunden vælge at få vist priserne inklusive moms.
Kredit: 20 dage fra fakturadato.
Licenser til digitale enkeltprodukter og /eller fagpakker er personlige og kan ikke overdrages til andre. Licenser kan købes med eller uden tidsbegrænsning. Ved køb af licenser med tidsbegrænsning, udløber adgangen automatisk efter licensperiodens udløb. Ved køb af tidsubegrænsede liscenser er der adgang i hele løsningens/teknologiens levetid.
Med licensen er der fri adgang til at benytte indhold og alle indholdselementer i den konkrete løsning. Det er ikke tilladt, uden skriftlig tilladelse fra Praxis, at kopiere indholdselementer til andre medier, platforme etc.
Ekspeditionsgebyr
- Danmark: 59 kr.
- Grønland og Færøerne: 525 kr.
- EU: 365 kr.
- Resten af verden: 567 kr.
Alle priser er i DKK og eksklusive moms. Fragten tillægges ordren ved afsendelsen.
Leveringsmetode
Leveringsmetoden afhænger af, hvilken vare du har købt. Vi sender varer med PostNord og Rex Spedition. Ønsker du at vide, hvem der leverer din vare, er du velkommen til at kontakte os.
Fysiske materialer leveres pr. omdeling til oplyst adresse.
Adgang til digitale produkter leveres pr. mail.
Ordrer til Grønland, Færøerne og udenlandske kunder
Vi leverer også til udlandet og gør opmærksom på, at vores priser og leveringstider ændrer sig, når du bestiller til udlandet.
Kontakt forlaget for information på mail: info@praxis.dk eller tlf.: +45 89 88 26 72.
BEMÆRK! Ordrer til levering i udlandet kan ikke forudbetales med kreditkort, da priser og leveringstider ændrer sig. Ved levering uden for EU kan det nationale toldvæsen opkræve told og moms af forsendelsen. Praxis Forlag A/S er ikke ansvarlig for, om det nationale toldvæsen opkræver dette beløb eller ej. Nogle gange opkræver toldvæsenet beløbet fra transportøren, som derefter opkræver det fra dig som modtager.
Toldgebyr til Færøerne, Island og Norge
Forsendelser til Færøerne, Island og Norge vil blive pålagt et toldgebyr på 125,00 kr. pr. ordre.
International delivery
We provide international delivery. Please be aware that our prices and times of delivery will change when you order for delivery abroad.
Please contact us for further information by email at info@praxis.dk or phone at +45 89 88 26 72.
PLEASE NOTICE! Orders for delivery abroad cannot be paid in advance by credit card. For delivery outside the EU, the national customs can charge customs duty and VAT on the goods. Praxis Forlag A/S is not responsible if the national customs authorities charge this amount or not. Sometimes customs charge the amount from the carrier, who then collects it from you as the recipient.
Customs fee for the Faroe Islands, Iceland and Norway
Orders for delivery to the Faroe Islands, Iceland and Norway will be charged with a customs fee of 125,00 DKK.
Abonnementsbetingelser for digitale varer
½-årige lærerabonnementer
Digitale lærerabonnementer kan kun købes af institutioner.
Institutionens lærere får adgang til de indkøbte abonnementer ved at logge på praxisOnline med deres UNI-login.
Et ½-årigt lærerabonnement er løbende og faktureres forud hvert halve år.
Ved udløbet af perioden forlænges abonnementet automatisk med en ny periode ud fra den til enhver tid gældende prisliste, hvis ikke abonnementet skriftligt opsiges med min. en måneds varsel til udløbet af abonnementsperioden.
Der er ikke fortrydelsesret på digitale abonnementer. Når et abonnement er tegnet, er det bindende i min. et halvt år.
Hvis prisen stiger som følge af væsentlige ændringer i indhold, vil kunden blive varslet om denne ændring i indhold og pris, inden faktura sendes ud. Varsling sker til den oplyste mailadresse til den person eller institution, som har bestilt abonnementet.
Hvis prisstigningen sker senere end 30 dage før et abonnements udløb, kan kunden vælge at opsige sit abonnement op til 14 dage efter at faktura er sendt til kunden med den regulerede pris.
Ophør af et digitalt abonnementsprodukt
Forlaget kan til hver en tid vælge at lade et digitalt abonnementsprodukt udgå. Sker dette, skal kunden varsles om, at produktet ophører og at der ikke vil være adgang til produktet, når den indeværende abonnementsperiode ophører.
Hvis et digitalt abonnementsprodukt ophører, inden kundens abonnementsperiode slutter, forpligter Forlaget sig til at kompensere kunden.
Hvis et digitalt abonnementsprodukt overgår til et andet format eller en anden teknisk løsning, som ikke forringer produktet væsentligt, ydes ingen kompensation.
Opsigelse
Abonnementet kan kun opsiges skriftligt, med min. en måneds varsel til udløbet af abonnementsperioden. Opsigelse skal sendes skriftligt til kundeservice.
Returvarer eller reklamation
Det er vigtigt, at du læser betingelserne for returvarer eller reklamation.
Indhold:
- Fortrydelsesret
- Returnering
- Varer undtaget fortrydelsesretten
- Tilbagebetaling af købsbeløbet
- Hvis du fortryder købet, skal varen sendes til
- Reklamationsret
- Varen sendes til
- Klageadgang.
Fortrydelsesret
Du har som forbruger 14 dages fortrydelsesret, når du handler hos os.
Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, du har modtaget din vare eller får den sidste vare i fysisk besiddelse, når det drejer sig om en aftale om flere forskellige varer, som er bestilt i én ordre, og som leveres enkeltvis.
Består varen af flere partier eller dele, udløber fortrydelsesfristen 14 dage efter den dag, du får det sidste parti, eller den sidste del i fysisk besiddelse.
Du skal inden 14 dage fra modtagelse give os meddelelse om, at du ønsker at fortryde dit køb. Meddelelsen skal gives til info@praxis.dk eller ved at benytte standardfortrydelsesformularen. I din meddelelse skal du gøre os tydeligt opmærksom på, at du ønsker at udnytte din fortrydelsesret.
Du kan ikke fortryde ved blot at nægte modtagelse af varen uden samtidig at give os tydelig meddelelse om dette.
Fortrydelse af en del af købet
Hvis du har købt flere varer hos os, har du mulighed for at sende én eller flere varer retur, selvom de er købt i én ordre.
Bemærk, at du ikke får fragtomkostningerne retur, hvis du fortryder en del af dit køb.
Returnering
Hvis du ønsker at returnere en vare, skal du henvende dig til Praxis Forlag A/S og meddele os dette. Du får tilsendt en returformular pr. mail, som du skal udfylde og lægge i pakken med varen, du vil returnere. Returnering skal ske uden unødig forsinkelse, og senest 14 dage efter du har meddelt os, at du ønsker at fortryde dit køb.
Returvaren sendes til DBK på den adresse, der er angivet på returformularen. Du bærer risikoen for varen fra tidspunktet for varens levering.
Manglende original emballage kan muligvis udgøre en værdiforringelse, så for at være sikker på at kunne modtage alle pengene retur, anbefales det, at varen returneres i original emballage.
Udgifterne for returnering af varen afhænger af fylden og forventes højst at beløbe sig til ca. kr. 160 (pakker op til 20 kg).
Varer undtaget fortrydelsesretten
Følgende varetyper er undtaget fortrydelsesretten: Levering af digitalt indhold, som ikke leveres på et fysisk medium, hvis udførelsen er påbegyndt med forbrugerens forudgående udtrykkelige samtykke og anerkendelse af, at vedkommende dermed mister sin fortrydelsesret – herunder e-bøger, jf. Forbrugeraftaleloven §20.
Du mister din fortrydelsesret, hvis du bryder plomberingen på lyd-eller billedoptagelser eller computersoftware – herunder Texas Softwarelicenser.
Varens stand, når du sender den retur
Du hæfter kun for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på. Du kan med andre ord prøve varen på samme måde, som hvis du prøvede den i en fysisk butik, men du må ikke tage den i egentlig brug.
Hvis varen er prøvet, udover hvad der er beskrevet ovenfor, betragter vi den som brugt, hvilket betyder, at du ved fortrydelse af købet kun får en del eller intet af købsbeløbet retur, afhængig af varens handelsmæssige værdi.
Tilbagebetaling af købsbeløbet
Hvis du fortryder dit køb, får du det beløb, du har indbetalt til os, tilbage. I tilfælde af en værdiforringelse, som du hæfter for, fratrækkes denne købsbeløbet.
Hvis du benytter din fortrydelsesret, refunderer vi alle betalinger modtaget fra dig uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget meddelelse om din beslutning om at fortryde denne aftale. Vi gennemfører en sådan tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har indvilget i noget andet.
Vi kan tilbageholde tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varen retur, medmindre du inden da har fremlagt dokumentation for at have returneret den.
Hvis du fortryder købet, skal varen sendes til:
DBK Logistik Service
Mimersvej 4
4600 Køge
Danmark
Husk at vedlægge returformular. Du kan se ovenfor under Returnering, hvordan du får en returformular.
Vi modtager hverken pakker uden omdeling eller pakker sendt pr. efterkrav.
Reklamationsret
Købelovens mangelsregler kan finde anvendelse på varekøb.
Når du handler hos os som forbruger, har du 24 måneders reklamationsret. Det betyder, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation. Det er et krav, at reklamationen er berettiget, og at manglen ikke er opstået som følge af fejlagtig brug af produktet eller anden skadeforvoldende adfærd.
Ved en reklamation beder vi dig kontakte os på telefon +45 89 88 26 72 eller pr. mail: info@praxis.dk og forklare problemet så detaljeret, som muligt.
Du skal reklamere inden for ”rimelig tid” efter, at du har opdaget manglen ved varen. Hvis du reklamerer inden for to måneder efter, at manglen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.
Er reklamationen berettiget, refunderer vi dine (rimelige) fragtomkostninger. Varen skal altid sendes tilbage i forsvarlig emballage, og husk at få en kvittering for afsendelse, så vi kan tilbagebetale dine fragtomkostninger.
Varen sendes til:
DBK Logistik Service
Mimersvej 4
4600 Køge
Danmark
Husk at vedlægge returformular. Du kan se ovenfor under Returnering, hvordan du får en returformular.
Vi modtager hverken pakker uden omdeling eller pakker sendt pr. efterkrav.
Klageadgang
Hvis du vil klage over dit køb, skal du henvende dig til os på info@praxis.dk. Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du indgive en klage til relevante nævn på området, såfremt betingelserne herfor er opfyldt.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsensvej 35
2500 Valby
Er du forbruger med bopæl i et andet EU-land end Danmark, kan du klage til EU-Kommissionens online klageportal her http://ec.europa.eu/odr.