IndlæserVent venligst…
Indlæser
Del af forlagshuset Lindhardt og Ringhof

Praxis
Forlagshuset Lindhardt og Ringhof består af forlagene Lindhardt og Ringhof, Carlsen, undervisningsforlagene Alinea, Akademisk Forlag og Alfabeta samt det internationale, digitale forlag Saga. Besøg vores forlag herunder.

https://praxis.dk/
183 , 20 kr.
229 , 00 kr.
Veje til stolthed i erhvervsud

Veje til stolthed i erhvervsud

Erhvervsuddannelserne udgør nogle af de vigtigste uddannelser, vi har i Danmark. Her uddannes årligt tusindvis af fagligt kompetente mennesker til at varetage mange fundamentale arbejdsfunktioner i vores samfund. På trods af dette kniber det lidt med uddannelsernes prestige, status, anerkendelse og stolthed, hvilket bl.a. resulterer i, at rigtig mange unge vælger gymnasiet i stedet for en erhvervsuddannelse. Det er et problem. Både fordi mange unge ville have stor glæde af at tage en faglig uddannelse med et klart erhvervsmæssigt sigte, og fordi vi i Danmark mangler endnu flere dygtige faglærte.

Veje til stolthed i erhvervsuddannelserne er blevet til på baggrund af et forskningsbaseret projekt, der har undersøgt, hvordan det står til med stoltheden hos eleverne i erhvervsuddannelserne, og skabt viden om årsagerne til stolthed eller manglende stolthed.

Veje til stolthed i erhvervsuddannelserne formidler denne viden og opstiller en teori om stolthed, som anvendes til at pege på, hvad der kan gøres for at fremme stoltheden, ud fra tre dimensioner: en samfundsdimension, en uddannelsesdimension og en individdimension.

Veje til stolthed i erhvervsuddannelserne henvender sig til alle, der vil have viden om området, og som vil have indsigt i, hvad der kan gøres i erhvervsuddannelserne for at fremme stoltheden. Bogens ærinde er at slå et slag for ligestilling mellem praktiske og boglige kompetencer i uddannelsessystemet og at inspirere til debat om veje til stolthed i erhvervsuddannelserne.

Indhold

Indledning: Uddannelsesmæssig ligestilling af praktiske og boglige kompetencer
Hvordan står det til med stoltheden i erhvervsuddannelserne?

DEL 1: EN TEORI OM STOLTHED I ERHVERVSUDDANNELSERNE
Samfundsdimensionen
Samfundsmæssige selvfølgeligheder
Medier
Politiske prioriteringer

Uddannelsesdimensionen
Den enkelte erhvervsuddannelse
Det enkelte uddannelsesfællesskab
Skoledel og praktikdel
Erhvervsskolen

Individdimensionen
De personlige faktorer
De relationsmæssige faktorer

Samspillet mellem de tre dimensioner
Stolthed smitter

DEL 2: HVORDAN FREMMES STOLTHEDEN?
At blive – og føle sig – god til sin faglige praksis
Hvordan kan man give eleverne mestringsoplevelser?
Synliggørelse
Synliggørelse for eleven
Læringsbevidstgørelse
Synliggørelse for omverden

Produktorientering
At koble produktorientering med elevernes kritiske og reflekterende kompetencer

Fagligt sprog
Faglige begreber er videnssymboler
Fagidentitet
Praktikken som et vigtigt aspekt i fagidentitet

Fællesskaber
Interessefællesskaber
Tilhørsfællesskaber
Praksisfællesskaber
Faglige meningsfællesskaber

Kreative kompetencer

Autentisk elevansvar

Opfordringsstruktur i læringsmiljøet og i de fysiske rammer

Anerkendelse som vej til stolthed
Interesse
Ros
Anerkendelse

At bidrage til mere end kun sig selv

Lærerstolthed
Lærerens mulighedsrum i samspillet med eleverne
Pædagogisk kultur

Hvor skal vi hen med erhvervsuddannelserne?

Litteratur

Læs mere >

< Læs mindre

På lager
Udg. dato:
01. jul. 2020

ISBN:
9788757134049
Udgave: 1 Fag: Lærer Niveau: Mellemlang videregående uddannelse Forlag: Praxis Redaktør: Kirsten Nordentoft
229 , 00 kr.
183 , 20 kr.
Prisen er inkl. moms
Prisen er ekskl. moms

 
 
 
 
 
 
v1.0.0-prx