Erhvervsuddannelserne udgør nogle af de vigtigste uddannelser, vi har i Danmark. Her uddannes årligt tusindvis af fagligt kompetente mennesker til at varetage mange fundamentale arbejdsfunktioner i vores samfund. På trods af dette kniber det lidt med uddannelsernes prestige, status, anerkendelse og stolthed, hvilket bl.a. resulterer i, at rigtig mange unge vælger gymnasiet i stedet for en erhvervsuddannelse. Det er et problem. Både fordi mange unge ville have stor glæde af at tage en faglig uddannelse med et klart erhvervsmæssigt sigte, og fordi vi i Danmark mangler endnu flere dygtige faglærte.
Veje til stolthed i erhvervsuddannelserne er blevet til på baggrund af et forskningsbaseret projekt, der har undersøgt, hvordan det står til med stoltheden hos eleverne i erhvervsuddannelserne, og skabt viden om årsagerne til stolthed eller manglende stolthed.
Veje til stolthed i erhvervsuddannelserne formidler denne viden og opstiller en teori om stolthed, som anvendes til at pege på, hvad der kan gøres for at fremme stoltheden, ud fra tre dimensioner: en samfundsdimension, en uddannelsesdimension og en individdimension.
Veje til stolthed i erhvervsuddannelserne henvender sig til alle, der vil have viden om området, og som vil have indsigt i, hvad der kan gøres i erhvervsuddannelserne for at fremme stoltheden. Bogens ærinde er at slå et slag for ligestilling mellem praktiske og boglige kompetencer i uddannelsessystemet og at inspirere til debat om veje til stolthed i erhvervsuddannelserne.
Indhold
Indledning: Uddannelsesmæssig ligestilling af praktiske og boglige kompetencer
Hvordan står det til med stoltheden i erhvervsuddannelserne?
DEL 1: EN TEORI OM STOLTHED I ERHVERVSUDDANNELSERNE
Samfundsdimensionen
Samfundsmæssige selvfølgeligheder
Medier
Politiske prioriteringer
Uddannelsesdimensionen
Den enkelte erhvervsuddannelse
Det enkelte uddannelsesfællesskab
Skoledel og praktikdel
Erhvervsskolen
Individdimensionen
De personlige faktorer
De relationsmæssige faktorer
Samspillet mellem de tre dimensioner
Stolthed smitter
DEL 2: HVORDAN FREMMES STOLTHEDEN?
At blive – og føle sig – god til sin faglige praksis
Hvordan kan man give eleverne mestringsoplevelser?
Synliggørelse
Synliggørelse for eleven
Læringsbevidstgørelse
Synliggørelse for omverden
Produktorientering
At koble produktorientering med elevernes kritiske og reflekterende kompetencer
Fagligt sprog
Faglige begreber er videnssymboler
Fagidentitet
Praktikken som et vigtigt aspekt i fagidentitet
Fællesskaber
Interessefællesskaber
Tilhørsfællesskaber
Praksisfællesskaber
Faglige meningsfællesskaber
Kreative kompetencer
Autentisk elevansvar
Opfordringsstruktur i læringsmiljøet og i de fysiske rammer
Anerkendelse som vej til stolthed
Interesse
Ros
Anerkendelse
At bidrage til mere end kun sig selv
Lærerstolthed
Lærerens mulighedsrum i samspillet med eleverne
Pædagogisk kultur
Hvor skal vi hen med erhvervsuddannelserne?
Litteratur
Share this page