Hvordan skabes den viden, du tager afsæt i og bringer ind i din undervisning, hvornår er viden ‘sand’, og kan man i det hele taget sige, at noget er objektivt sandt?
Hvorfor underviser du, som du gør, og hvorfor ser du p-a- dine elever, som du gør? Hvilke menneskelige værdier har du, hvilke værdier vil du gerne have, og hvordan skal det komme til udtryk i dit arbejde?
Det er spørgsmål, som denne bog lægger op til, at du reflekterer over. Pædagogisk videnskabsteori handler om at ‘tænke sig om’ og om at blive bevidst om det, man gør i sin undervisning. Det handler om at ‘gå bag om’ den måde, man plejer at være lærer på, og om at forholde sig kritisk til den viden, man selv og ens fag er omgivet af.
Bogen er skrevet til undervisere på erhvervsskoler og med særligt henblik på faget Pædagogisk videnskabsteori på Diplomuddannelsen i erhvervspædagogik. Med konkrete eksempler fra erhvervsskolelærernes praksis knytter bogen an til mange af de overvejelser, dilemmaer og udfordringer, der er i spil i en erhvervsskolelærers professionelle virke.
Bogen består af to dele. I første del introduceres nogle grundlæggende og vigtige begreber i forhold til pædagogisk videnskabsteori. I anden del formidles en række temaer, hvor videnskabsteori spiller en afgørende rolle i forhold til lærerarbejdet og i forhold til at kunne vurdere præmisserne for den viden, vi lægger til grund.
Bogens ti bidragsydere er tilknyttet de seks professionshøjskoler i landet, der udbyder diplomuddannelsen i erhvervspædagogik, og har alle mangeårig forsknings- og/eller undervisningserfaring inden for erhvervsuddannelsesområdet.
Indhold
INDLEDNING
Af Jette Andreasen, Agnete Gudnason & Henrik Hersom
BAGGRUNDEN FOR FAGET
Af Henriette Duch
Kapitel 1: HVAD ER VIDENSKABSTEORI?
Af Henriette Duch og Henrik Hersom
Videnskabsteori som menneskesyn
Videnskabsteori og sandhed
At forstå og begrunde teorier
Kapitel 2: DE VIDENSKABSTEORETISKE RUM
Af Henrik Hersom
Ontologi og epistemologi
Paradigmer
Positivismens rum
Fænomenologiens rum
Socialkonstruktivismens rum
Hermeneutikkens rum
Fire lærertyper
Afrunding
Kapitel 3: UNDERSØGELSE AF EGEN PRAKSIS
Af Agnete Gudnason & Susanne Kaatmann
Hvordan kan du gå metodisk til værks, når du skal skabe viden?
Forholdet mellem teori og empiri
Undersøgelsesprocessen – trin for trin
Kapitel 4: MOTIVATION – I FORSKELLIGE RUM
Af Mie Majlund Mikkelsen
Begrebet motivation og dets semantiske betydninger
Motivationsforståelser
Motivationsforståelse i videnskabsteoretiske rum
Teorier om motivation
Undersøgelse af motivation i undervisningen
Kapitel 5: UNDERVISNINGSDIFFERENTIERING I ET VIDENSKABSTEORETISK LYS
Af Henriette Duch
Hvad er undervisningsdifferentiering
Tre eksempler på undervisningsdifferentiering
Undervisningsdifferentiering i går, i dag og i morgen
Kapitel 6: EVALUERING SOM UDVIKLING OG KONTROL
Af Charlotte Hahn Nielsen
Evalueringsforskningen
Fire evalueringsgenerationer
Nye tendenser
Centrale begreber
Evalueringsdefinitioner
Evalueringsanvendelse
Evaluering i et uddannelsesperspektiv
Evaluering af undervisning
Evaluering af læring
Vurderingsformer og læringsteoretiske perspektiver
Evalueringskapacitet
Kapitel 7: LÆRING OG LÆREBANER
Af Jan Borgen og Susanne Hjelmberg
Læring er i menneskets DNA
Tre overordnede læringssyn
Tallet tre og læring
Lærebaner – læring gennem handling
Aktionslæring som inspiration
Aktionslæring i praksis
Læring i perspektiv
Kapitel 8: ERHVERVSSKOLELÆRER I ET VIRVAR AF ÅRSAGER OG VIRKNINGER
Af Carsten Lund Rasmussen
Kausalitet og politiske forestillinger om undervisning
Politiske forestillinger om undervisning som årsag
Øgede krav og forventninger til undervisningen 2013-18
Den store sammenhæng
Undervisningspraksis som årsagslov?
Undervisning som faktor eller årsag?
Undervisningspraksis som sandsynlig årsag
Den menneskelige vinkel
fejlagtige forklaringer?
Den rationelle erhvervsskolelærer
Undervisningspraksis som overbevisende kausal-fortælling
Politisk eller didaktisk undervisningspraksis?
Kapitel 9: VIDENSKABSTEORI I PRAKSIS PÅ ERHVERVSSKOLER
Af Finn Steenfatt Thomsen
Den skjulte viden
Viden skabes
At skabe viden i praksis
Praksisviden formidles
Praksisviden bruges
Syn på praksis og måder at bruge viden på
Det faglige skøn i undervisning og viden i handling
Gør vi det, vi tror, vi gør?
Kapitel 10: DANNELSE I ET VIDENSKABSTEORIETISK PERSPEKTIV
Af Tobias Kidde Skov
Hvad er dannelse?
Dannelse på erhvervsuddannelserne
Med hermeneutikken i hånden
Dannelse i en erhvervsskolepraksis
Afslutning
Figuroversigt
Om forfatterne
Share this page