RYK kommunalvalget skal købes i klassesæt. Læg en lærerlicens og det antal elevlicenser, du skal bruge i kurven.
RYK kommunalvalget er en nytænkning af det sproglige og mediemæssige stofområde.
Eleverne arbejder med at lave en kampagne for at få flere unge til at stemme ved kommunalvalget. Derefter - mens kampagnen kører - arbejder de med at påvirke politikerne i deres lokalområde efter de løsningsorienterede principper og de nye nyhedskriterier F.I.N.T i konstruktiv journalistik. Til sidst i forløbet evaluerer de deres kampagner og deres påvirkning af lokalpolitikken.
Forløbet indeholder grundig lærervejledning samt forløbsplan. Forløbet er planlagt til 12 moduler af 90 minutters varighed, men det kan forkortes ved at man enten arbejder med stemmekampagnen eller med lokalpolitikken. Der arbejdes med elevernes skriftlige færdigheder og med analyse af blandt andet taler, billeder, hjemmesider, lokalaviser og kampagnefilm.
Forløbet giver eleverne mulighed for at se sig selv som aktivt reflekterende mediebrugere, og det rejser spørgsmål som: Hvordan betragter vi verden? Hvordan betragter vi os selv? Hvilken rolle kan vi spille? Hvor vil vi gerne hen? Hvad er det for et samfund, vi ønsker os? Eleverne får med den konstruktive journalistik en metode til at vende problemstillinger på hovedet med den gode historie for øje, så der skabes fokus på løsninger.
Formålet med forløbet er at vise, at man godt kan påvirke sin omverden i en positiv og løsningsorienteret retning.
Forløbet er målrettet undervisningen i dansk A på de gymnasiale uddannelser.
Kernestof i RYK kommunalvalget:
- Produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed
- Analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
- Produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge.
Share this page