Profession: Lærer – Metodik indeholder 12 kapitler om væsentlige pædagogiske principper inden for erhvervspædagogikken.
Indhold
Bogens brug
Indledning til metodikken
Undervisning og opdragelse - Undervisning - et overblik
Deltagerne - Oplevelse, motivation - og undervisning
Organisering og samspil - Undervisningsformer og arbejdsformer
Indholdet - Hvordan skal lektionen tilrettelægges?
Styring og planlægning - Undervisningsmål
Kommunikation - Formidling og undervisningsmidler
Strategi - Seks principper for tilrettelæggelse af undervisning
Transfer - Transfer af viden og færdigheder
Pædagogisk-psykologiske overvejelser - Individet og det sociale
Differentiering - Undervisningsdifferentiering
Evaluering - Valg af evalueringsformer
Profession: Lærer - Metodefrihed
Stikordsregister
Forord
Bogens målgruppe, opbygning og brug
Hermed foreligger 7. udgave af Profession: Lærer, bind 1. Siden den 6. udgave udkom, er der sket meget inden for erhvervspædagogikken. Da der især inden for erhvervsuddannelserne bliver gennemført store reformer i disse år, har dette betydet, at en del afsnit i bogen har måttet revideres og/eller udvides i væsentligt omfang. De redaktionelle rettelser og ændringer er foretaget af lektor Jens Ager Hansen og lektor Torben Størner, Nationalt Center for Erhvervspædagogik, Professionshøjskolen Metropol.
Som forfattere har vi stadig haft for øje, hvem bogen henvender sig til. Således skønner vi, at bogen er særlig relevant for de læsere, der:
Share this page