Det professionelle køkken dækker fagene metodik, produktion, planlægning, kalkulation og kvalitet for ernæringsassistenter. Teorien følges op af praktiske eksempler samt opgaver, der perspektiverer stoffet.
Indhold
Den professionelle forplejning
Produktionsformer
Emballage
Udportionering
Serveringsformer
Resumé
Opgaver
Læs mere
Tilberedningsmetoder
Avanceret tilberedning
Smag og aroma
Struktur, tekstur og konsistens
Farve og udseende
Klargøring og behandling af råvarer
Røring af fars
Marinering
Saltning
Kogemetoder
Mikrobølgebehandling
Sous-vide
Stegemetoder
Ovnstegning
Jævnemetoder
Legering (liering)
Emulgering
Montering
Stivnemetoder
Bagemetoder
Hævemidler
Syltning
Udskæring, snitning, rivning og hakning
Fermentering
Resumé
Opgaver
Læs mere
Planlægning af køkkenets arbejde
Menuplanlægning
Indkøbsplanlægning og lager
Køkkenets kapacitet
It-programmer som planlægningsværktøj
Planlægning af rengøring
Detailplanlægning
Resumé
Opgaver
Læs mere
Bæredygtig produktion i det professionelle køkken
Bæredygtig udvikling
Vugge til vugge-princippet
Råvarerne - klimaaftryk og livscyklusvurdering
Produktion
Vandforbrug
Emballage
Madspild
Resumé
Opgaver
Læs mere
Arbejdsmiljø i et professionelt køkken
Køkkenet som arbejdsplads
Indeklima og ventilation
Støj
Lys og belysning
Arbejdsbevægelser og belastning af kroppen
Ergonomisk arbejdsmiljø
Maskinerne i køkkenet
Hensigtsmæssigt arbejde med maskiner og udstyr
Resumé
Opgaver
Læs mere
Beregning/kalkulation
Anvendelse af standardiserede mål
Beregning af mad til mange
Beregning af svind
Kostpris
Kalkulation
Budget og regnskab
Resumé
Opgaver
Læs mere
Kvalitetsarbejde i det professionelle køkken
Kvalitet i køkkenet
Kvalitetsudvikling
Indsamling af data
Fastsættelse af mål - opstilling af standard og indikatorer
Standard for ernæring
Kvalitetsudvikling af opskrifter
Tilpasning af en opskrift fra et ugeblad
Kvalitetsudvikling inden for madspild
Resumé
Opgaver
Ordliste
Bilag
Stikord
Forord
Fagets forord
Viden er dit fundament
Denne lærebog rummer ny, nødvendig og vigtig viden for dig, der er i gang med at uddanne dig til en dygtig og anerkendt madhåndværker.
Som ernæringsassistent og -hjælper markerer du dig med en særlig viden og kompetence på mange områder: Ernæring bredt set, mad til småtspisende, dejlig mad til børn i daginstitutioner og spændende kantinemad, der lever op til de officielle kostråd, moderne, lækker og ernæringsrigtig mad til patienter på sygehuse og ældre på plejehjem. Blot for at nævne nogle af dine spidskompetencer som uddannet.
Din uddannelse består af både praktiske og teoretiske dele, og indholdet i dine lærebøger skal derfor matche, hvad du lærer i skolefagene, men samtidig kunne omsættes i praksis, når du skal være med til at sikre og udvikle kvaliteten af den gode hverdagsmad i køkkenet.
I Fagligt Udvalg for Ernæringsassistentuddannelsen fastlægger vi mål og rammer for at give dig den bedste og mest tidssvarende uddannelse, og her er kvalitetslærebøger et vigtigt element, fordi de styrker dine kompetencer i faget.
Kost & Ernæringsforbundet udgiver sammen med PRAXIS - Erhvervsskolernes Forlag lærebøger til alle centrale fag i uddannelsen, og bøgerne bliver løbende revideret. Derfor kan vi kun opfordre dig til at bruge lærebogen, som den er skrevet og tænkt: Et uundværligt element i den mosaik af viden og kompetencer, du får undervejs i uddannelsen, og som tilsammen udgør det fundament, du skal stå på som kost- og ernæringsfagligt uddannet madhåndværker.
September 2016
Fagligt Udvalg for Ernæringsassistentuddannelsen
Forfatterens forord
Madhåndværkets mange facetter
Professionelle madhåndværkere, der kan lave gode måltider til køkkenets målgrupper, besidder en vifte af forskellige færdigheder. Respekt for råvarerne og viden om, hvordan de skal behandles korrekt. Kombinationen af viden om ernæring, råvarer, hygiejne og måltidsplanlægning er udgangspunktet, når der skal laves måltider med et passende energiindtag. Dertil kommer håndværket, kendskabet til og mestringen af tilberedningsmetoderne og anretningen.
Herudover er der en række andre områder, der grænser op til selve det at lave mad: produktions- og menuplanlægning, kalkulation og beregning af mængder og priser, det at kunne arbejde ergonomisk fornuftigt og kunne tage hensyn til vores omliggende miljø på forsvarlig vis.
Bogen er tænkt som et arbejdsredskab til ernæringsassistentuddannelsen, og dækker indholdsmæssigt bredt.
Det at tilberede råvarer til færdige retter, er hjertet i alle madhåndværkeres metier. Her er et bud på en definition af, hvornår en bearbejdning af fødevarer kan regnes for en tilberedningsmetode, og hvad vi forstår ved avanceret tilberedning.
I bogen er en beskrivelse af metoderne, og der kan så i undervisningen arbejdes med specifikke opskrifter. Målet er, at eleverne kan identificere metoderne i deres udvalgte opskrifter og udføre dem med godt resultat.
Til alle bogens kapitler er der lavet opgaver. Målet er at overføre elevens erfaringer fra virksomheden ind i skolen.
Jeg håber, at bogen giver inspiration og faglig viden til god og spændende undervisning for både elever og faglærer.
September 2016
Ulla Bach
Share this page